Recenze knihy Matematika pro život

Baví vás matematické aplikace? Chcete studentům ukázat, že matematika je praktická věda? Zajímá vás, kde všude se dá matematika využít? Kniha Matematika pro život přináší mnoho inspirace, vědomostí a témat ze světa matematické aplikace.

3. 10. 2022 Anna Vejmělková učitelé ZŠ a SŠ studenti učitelství

Bez popisku

Z anglického originálu The Maths of Life and Death přeložil Marek Pechal.

Nakladatelství Kniha Zlín, 2021

Kniha anglického popularizátora matematiky a matematického biologa Kita Yatese nepřichází na svět zničehonic. Již před vydáním knihy svými příspěvky o aplikacích matematiky v reálném životě bavil nejen na platformách TEDx nebo Twitter, ale také pravidelné čtenáře deníků The Guardian nebo Daily Mail. Dá se proto říct, že je Matematika pro život prvním souhrnem jeho dosavadních popularizačních aktivit.

Yates se v sedmi kapitolách věnuje postupně exponenciálnímu růstu, testování chorob, justičním matematickým omylům, statistice v médiích, životu nebezpečným matematickým chybám, algoritmům a modelování epidemií (podotkněme zde, že nejde o snahu knihu aktualizovat – anglický originál vyšel necelý rok před vypuknutím koronavirové epidemie). Je přitom potřeba si uvědomit, že se jedná o knihu popularizační, nikoliv odbornou. Jak sám autor v úvodu píše, „na těchto stránkách nenajdete jedinou rovnici“. Přesto (nebo snad právě proto) lze díky četným odkazům snadno vyhledat odborné články nebo studie, ze kterých vychází.

Pro učitele matematiky se jedná o zlatý důl prakticky zaměřených otázek (a odpovědí) do výuky. Kolik šneků vám žije na zahradě a jak byste to zjistili? Znamená pozitivní test na smrtelnou chorobu podepsaný ortel smrti? Jak najít co nejlepší restauraci pro večerní rande? A konečně krásná otázka ilustrující limity aritmetického průměru: Jaká je pravděpodobnost, že další člověk, na kterého narazíte na ulici, bude mít nadprůměrný počet nohou?

Výběr témat je samozřejmě trochu podřízen odbornému zaměření autora, a tak je velká pozornost upřena právě na statistiku, pravděpodobnost a matematické modelování biologických jevů. Pokud však čtenáři nepřipadají tyto obory příliš atraktivní, není se třeba ničeho obávat. Jak již bylo řečeno, lehkost, se kterou je text psán, umožní i neorientovanému čtenáři pochopit jádro popisovaného problému. Na některé problémy je dokonce čtenář připravován delší dobu, popř. se na chvíli „uklidí pryč“, aby následně vstoupily do hry s novými skutečnostmi. To ukazuje, že je Yates kromě matematika také velice dobrým spisovatelem.

Co říct závěrem? Učitel na základní i střední škole plní také (kromě mnoha jiných) roli popularizátora svého vědního oboru a na tuto roli je nutné jej připravit. A kde jinde by se měl učit, než od těch nejlepších?

Více článků

Přehled všech článků

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.