Komunita vzdělavatelů budoucích učitelů

Přemýšlel/a jsi někdy, kdo všechno má vliv na to, jakými učiteli se staneme? Nejedná se pouze o vyučující našich aprobací na vysoké škole, ale znalosti i zkušenosti přejímáme od celé skládanky různých vzdělavatelů. A aby to fungovalo úplně nejlíp, je třeba, aby se naši vzdělavatelé propojili i mezi sebou navzájem.

13. 8. 2023 Berenika Chromá učitelé ZŠ a SŠ studenti učitelství

Kompetenční profil studenta učitelství za jeho studia vytváří nemalé množství různě zaměřených vzdělavatelů, a to nejen z vysoké, ale i ze střední školy.
Zdroj schématu: Komunita vzdělavatelů budoucích učitelů

Často se mluví o mladých učitelích a učitelkách a o tom, jak jsou připraveni na svoji profesi. Už se ale zapomíná na ty, kteří je na jejich práci připravují, a to na vzdělavatele a vzdělavatelky budoucích učitelů, jejichž expertíza nebo i pracovní podmínky ovlivňují, jakými učiteli se studenti učitelství pod jejich vedením stanou.

Kompetenční profil studenta učitelství za jeho studium i první roky učení ovlivňuje celá skládanka vzdělavatelů. Jsou jimi:

  1. Provázející učitelé a učitelky – ti studentům učitelství poskytují prostor pro první práci se třídou, pomáhají jim s přípravou hodin nebo i odhalováním jejich silných a slabých stránek při učení, ale také se všemi technickými či kancelářskými věcmi od chodu školy po vyplňování cestovního průkazu na školní výlet
  2. Vyučující oborové didaktiky – provázejí budoucí učitelky a učitele teorií didaktiky oboru, který budou vyučovat, seznamují je s výukovými metodami a reflektují jejich první pedagogické zkušenosti
  3. Vyučující pedagogicko-psychologického základu – rozvíjejí pedagogické a psychologické znalosti i dovednosti studentů učitelství, které jsou zapotřebí pro úspěšný výkon učitelské profese
  4. Vyučující oboru – provázejí budoucí učitelky a učitele obsahem oboru, který budou vyučovat, a vedou je k přemýšlení nad tím, jak s tímto obsahem nakládat ve své vlastní výuce ve škole

Komunita vzdělavatelů budoucích učitelů (KVBU) vznikla v roce 2020 pod záštitou Učitele naživo, organizace usilující o modernizaci českého vzdělávání, a hnutí Otevřeno. Jejím cílem je propojit vzdělavatele budoucích učitelů napříč Českou republikou, jejich vzájemná spolupráce a sdílení příkladů dobré praxe.

Kdo všechno je součástí KVBU?

  • vysokoškolští vzdělavatelé, a to oboroví didaktici i vyučující pedagogických, psychologických či odborných předmětů na fakultách připravujících učitele
  • provázející učitelé, kteří vedou studenty učitelství na praxích na ZŠ i SŠ
  • ředitelé ZŠ a SŠ, podílející se na přípravě budoucích učitelů
  • lektoři organizací spolupracující s fakultami připravujícími učitele

KVBU má za cíl rozšířit povědomí o roli vzdělavatelů budoucích učitelů a učitelek. Aby byl i pochopen význam jejich konkrétních rolí, vznikla pětidílná podcastová série nesoucí název Jak přicházejí na svět učitelé a učitelky. Každá z prvních čtyř epizod se věnuje jednomu ze čtyř výše uvedených kousků skládanky vzdělavatelů podílejících se na kompetenčním profilu studenta učitelství. Jednotlivé epizody jsou vedeny formou rozhovoru se dvěma hosty, kteří působí jako vzdělavatelé dané kategorie v různých částech České republiky a na různých institucích. Pátá epizoda je pak shrnující rozhovor se dvěma zástupkyněmi realizačního týmu KVBU.

Mezi hosty se objevili i vzdělavatelé z Masarykovy univerzity. Hosty třetí epizodyvyučujících pedagogicko-psychologického základu jsou docentka Jana Kratochvílová z pedagogické fakulty a doktorka Zuzana Šalamounová, která dřív vyučovala Školní pedagogiku i na přírodovědecké fakultě, ale primárně působí na fakultě filozofické.

Hostem zastupujícím přímo Přírodovědeckou fakultu MUNI, s nímž si můžete poslechnout rozhovor ve čtvrté epizodě věnující se vyučujícím oboru, byl doktor Petr Liška, připravující studenty učitelství na Ústavu matematiky a statistiky. Aktivně se podílel na projektu, díky kterému došlo k významné inovaci učitelských programů, a to například zařazením do akreditací většího množství praxí, kterých bylo za jeho studia na fakultě mnohem méně. V podcastu vyjadřuje názor, že jeho úkolem není dělat z budoucí učitelů dokonalé znalce daného oboru, ale spíše poučené nadšence, kteří i po skončení vysoké školy budou mít svůj obor stále rádi.

Poslední, pátá epizoda je shrnující epizodou, která především zdůrazňuje, že žádný vzdělavatel, ať už by se snažil sebevíc a učil sebelíp, sám o sobě dokonalého učitele nepřipraví. Důležitá je totiž spolupráce všech zapojených vzdělavatelů, ať už mají libovolnou roli. Tak se mimo jiné dá chápat schéma skládanky, které celou tuto sérii doprovází.

Ať už jste sami vzdělavatelé, studenti učitelství nebo jen o učení uvažujete, určitě si celou sérii poslechněte, protože v ní najdete spoustu inspirující myšlenek. Možná Vás dokonce i nadchne tak, že se sami stanete členy Komunity vzdělavatelů budoucích učitelů.

 

 


Více článků

Přehled všech článků

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info