Využití historie matematiky a historických příběhů ve výuce
Bakalářská práce, která představuje způsob zapojení příběhů z historie matematiky do výuky (nejen) prostřednictvím plakátů.
Během hodin matematiky se občas stane, že někteří žáci mají práci hotovou dříve než ostatní. V takovém případě je vhodné rychlejší žáky nějakým způsobem zaměstnat, k čemuž mohou sloužit například logické hádanky a úlohy. Brožurka Kdo má doma rybu a jiné logické hádanky Mgr. Gabriely Žárské nabízí zdroj, ze kterého lze čerpat drobné logické úlohy pro podobné (ale i jiné) příležitosti.
Brožurku Kdo má doma rybu a jiné logické hádanky vytvořila Mgr. Gabriela Žárská na základě stejnojmenné pracovní dílny, kterou realizovala v rámci konference Dva dny didaktiky 2025 pořádané Pedagogickou fakultou Univerzity Karlovy.
Jedná se o soubor 36 logických úloh, jejichž řešení by žákům nemělo zabrat více než 5 až 10 minut. Brožurka je tedy ideálním pomocníkem například v případě, kdy mají rychlejší žáci hotovou zadanou práci a učitel nechce, aby jen nečinně seděli, ale aby raději neustále rozvíjeli své analytické a logické schopnosti. Úlohy ze sbírky však jistě nemusí plnit pouze úlohu zaměstnání svižnějších žáků, mohou sloužit také jako oživení běžných hodin matematiky. Rozmanité logické hádanky, které žáky jistě zaujmou více než monotónní řešení zadaných příkladů, tak pomáhají budovat lepší vztah k matematice.
Úlohy v brožurce jsou koncipovány tak, aby rozvíjely žáky v co možná nejvíce oblastech. Necílí tedy pouze na logické uvažování, ale mají za úkol trénovat také schopnost práce s textem, řešení problémů, ale i komunikaci a spolupráci v případě, že budou žáci úlohy řešit ve skupině. Pokud bude učitel navíc mírně obměňovat zadání, může zjistit, co žákům při řešení problémů nejvíce pomáhá.
V dokumentu je obsaženo deset druhů úloh:
Principem je zaplnit tabulku n×n čísly od 1 do n tak, aby byl součet v každém řádku, sloupci i na úhlopříčkách stejné číslo. Magické čtverce rozvíjejí schopnost dedukce a logického uvažování.
Jedná se o úlohy, ve kterých máme obrázek výchozí pozice sirek, z nichž je potřeba několik přemístit tak, aby vznikl obrazec podle zadání. Tyto úlohy cílí kromě logického uvažování také na kreativitu a schopnost nacházení originálních řešení.
Algebrogramy jsou příklady, ve kterých jsou zpravidla v nějaké rovnosti nahrazeny číslice symboly, za které je potřeba tyto číslice doplnit, aby daná rovnost platila. U algebrogramů nahrazuje vždy stejný symbol stejnou číslici, u hvězdičkogramů jsou různé číslice nahrazeny vždy hvězdičkou. Takovéto úlohy pomáhají procvičovat nabyté znalosti z aritmetiky, popřípadě z řešení rovnic.
Jedná se o neotřelé příklady, které pracují s rovnicemi nebo rovnostmi. Příkladem může být úkol, ve kterém se z rovností ztratily symboly matematických operací a žáci je musejí doplnit. Podobné úkoly necílí pouze na schopnost žáků řešit rovnice, ale také na kreativitu a netradiční myšlení.
Dalším oddílem brožurky jsou úlohy z nejrůznějších matematických soutěží. Podobná cvičení mohou žáky nalákat, aby se soutěží účastnili.
V úlohách na posloupnosti je zpravidla zadáno několik prvních členů posloupnosti a žáci mají odhalit, pomocí jakého vztahu jsou počítány další členy. Úlohy tohoto typu rozvíjejí analytické schopnosti, dedukci, schopnost hledání vztahů, ale také argumentaci.
Zadání Einsteinovy hádanky obsahuje (většinou ve formě delšího textu) informace o x lidech a x vlastnostech. Nikdy ovšem není explicitně zadáno, kterému člověku patří která vlastnost, to má právě řešitel za úkol vyvodit. Kromě rozvoje dedukce tyto úlohy také pomáhají zlepšovat orientaci v delším textu a čtení s porozuměním.
Tyto úlohy mají zpravidla zadání ve formě delšího textu, ve kterém je nastíněn nějaký problém, který mají žáci pomocí logického uvažování nebo matematických výpočtů vyřešit. Podobné příklady opět rozvíjejí schopnost práce s texty, ale také dovednost řešit problémy.
Jedná se o úlohy, kde žák kromě zadané šifry nemá žádný „návod“, jak šifru rozlousknout. Šifry trénují analytické dovednosti, ale také schopnost hledat souvislosti. V brožurce jsou šifrové úlohy koncipovány tak, že obsahují několik nápovědných indicií, které se ze zadání odstřihnou, a učitel je žákům vydává postupně na požádání.
V úlohách zařazených do tohoto oddílu mají žáci odpovědět na nějakou otázku na základě informací, z rozhovoru mezi lidmi, který je součástí zadání. Na rozdíl od Einsteinovy hádanky se však nemusí jednat o přiřazování vlastností lidem, námět otázky je v podstatě libovolný. Podobné úkoly rozvíjejí dedukci a logické uvažování.
Ukázka magického čtverce z brožurky
Autor: Mgr. Gabriela Žárská
Ukázka sirkolamu z brožurky
Autor: Mgr. Gabriela Žárská
Ukázka úlohy na rovnosti z brožurky
Autor: Mgr. Gabriela Žárská
Ukázka úlohy řešící problém nebo záhadu z boržurky
Autor: Mgr. Gabriela Žárská
Brožurka Kdo má doma rybu a jiné logické hádanky nabízí učitelům možnost, jak udělat své hodiny zajímavější, různorodější a příjemnější pro žáky. Co inspirovalo autorku k jejímu vytvoření a v čem vidí její největší přínos?
„Sama jsem jako dítě na škole ráda hledala nové výzvy v momentě, kdy jsem běžnou náplň hodiny měla zvládnutou. Dostala jsem se tak k řešení různých matematických soutěží, které obsahovaly logické hádanky a úlohy často oživené příběhem, nebo se snažila rozluštit šifry, na které jsem narazila v časopisech či na internetu. Věřím, že i to mi pomohlo vytvořit si pozitivní vztah k matematice. Nyní po letech, když jsem se vrátila do školy v pozici učitelky matematiky, jsem se rozhodla tuto zkušenost zprostředkovat i svým žákům. Občas nějakou netradiční úlohu zařadím do písemky jako bonus pro ty, kteří mají hotovo; před Vánoci jsem vytvořila matematický adventní kalendář, ve kterém na žáky čekala každý den jedna z úloh; tyto úlohy využívám také 14. března k oslavě Dne Pí, kdy žáci mohou za vyluštění hádanek v prostorách školy dostat sladkou odměnu... Protože jsem věděla, že učitelé ocení, pokud dostanou hotovu sadu úloh s přiloženými řešeními, rozhodla jsem se vytvořit výběr těch nejzajímavějších v podobě brožurky. Osobně považuji za důležité, aby učitelé zvažovali, jaký přínos má pro žáky daný typ úlohy. I proto jsem se pokusila úlohy rozdělit do 10 různých typů, u kterých uvádím, jaké dovednosti mohou rozvíjet. Věřím, že to učitelům pomůže při výběru vhodné úlohy pro konkrétního žáka. Doufám, že brožurka dobře poslouží všem zájemcům.“
Mgr. Gabriela Žárská