Účast na Mezinárodním semináři doktorandů didaktiky chemie 2024 v Praze
Mezinárodní seminář doktorandů didaktiky chemie v Praze 22.–23. 11. 2024
V podzimním semestru 2024 proběhla inovace laboratorního cvičení C7655 Praktikum středoškolské chemie. Toto praktikum je určeno pro magisterského studenty učitelství chemie pro střední školy. Projekt vznikl na základě vyhlášení interní výzvy nazvané Podpora inovací ve výuce klíčových vyučovacích předmětů Masarykovy univerzity a byl financován Programem na podporu strategického řízení (PPSŘ). Inovace cvičení spočívala v začlenění principů simulační výuky do učebních osnov předmětu. Pro zájemce z řad vyučujících nabízíme k nahlédnutí kompletní metodiku popisující přípravu, realizaci a vyhodnocení nově zavedených metod výuky.
Předmět C7655 Praktikum středoškolské chemie je první ze série povinných laboratorních cvičení v rámci magisterského studijního programu Učitelství chemie pro střední školy. Studenti se v průběhu tohoto kurzu prakticky seznamují s širokou škálou demonstračních experimentů a laboratorních úloh využitelných při výuce žáků na střední škole. Hlavním cílem předmětu je, aby si studenti učitelství osvojili dovednosti, jak kvalitně a bezpečně připravovat a vést laboratorní cvičení pro žáky ZŠ/SŠ. Jedná se proto o jeden ze stěžejních předmětů studijního programu, neboť rozvíjí mnohé znalosti a kompetence, které jsou pro budoucí učitele chemie klíčové. Proto je neustálý rozvoj a pravidelné inovování právě tohoto předmětu důležité.
Jedním z moderních trendů ve výuce vysokoškolských kurzů je tzv. simulační výuka. Zavádění principů a metod simulační výuky do přípravy budoucích učitelů chemie považujeme za žádoucí z více hledisek. Učitel chemie totiž musí ovládat celou řadu dovedností, a to nejen z oblasti technických (hard skills), ale především také netechnických (soft skills). Mezi tzv. hard skills patří schopnost správně provést chemický experiment z odborného hlediska, např. sestavení aparatury. Naopak soft skills zahrnují kompetence vhodně pracovat s žáky, což se týká i výuky laboratorních cvičení. Simulace vedení reálné výuky laboratorního cvičení pro žáky ZŠ/SŠ může studentům pomoci zvládnout nelehký přechod z role chemika do role učitele chemie.
Cílem uskutečněné inovace byla implementace prvků simulační výuky s využitím modelových výukových situací z prostředí laboratorního cvičení na ZŠ/SŠ. Se simulací výuky bylo spojené hraní rolí různých činitelů výuky – úloha vyučujícího i role vyučovaných žáků. Pro praktickou realizaci navržené inovace byly sepsány scénáře, jejichž tvorba se opírala především o doporučení učitelů chemie z praxe.
V sepsané metodice se dozvíte, jak probíhaly přípravy, shromažďování potřebných materiálů či sepisování scénářů k modelovým výukovým situacím. Dále zde naleznete popis uskutečněné inovované výuky a na závěr její zhodnocení. A to jak z pohledu vyučujících, tak z pohledu vyučovaných.
POSPÍŠIL, Patrik, KALLA, Erik. 2025. Simulační výuka v laboratorním cvičení pro budoucí učitele chemie. Masarykova univerzita, Přírodovědecká fakulta, Ústav chemie, C7655 Praktikum středoškolské chemie.