Informační tržiště – křemík

Výuková metoda tržiště aplikovaná na téma křemík. Žáci budou rozděleni na skupiny; každá skupina dostane text týkající se části chemie křemíku. Po prostudování textu budou žáci vytvářet shrnutí textu (plakát) a seznamovat ostatní s informacemi, které získali (tržiště informací).

7. 8. 2025 Štěpán Březovják Anežka Hudecová učitelé ZŠ a SŠ studenti učitelství

Bez popisku
Charakteristika aktivity:
Bez popisku
Bez popisku
Bez popisku
Bez popisku

Výukový nástroj tržiště vychází z knihy Efektivní výukové nástroje pro učitele Paula Ginnise. Jedná se o skupinovou aktivitu, která podporuje aktivní zapojení žáků do výuky, čtenářskou gramotnost a kritickou práci s textem.

Na začátku aktivity jsou žáci rozděleni do skupin (nejlépe po třech). Učitel rozdá jednotlivým skupinám různé krátké texty týkající se tématu hodiny. Úkolem žáků je přečíst si text, který dostali, a ve skupině vytvořit plakát s podstatnými informacemi z textu.Po vytvoření plakátů probíhá vlastní tržiště: každá skupina určí jednoho člena („trhovce“), který bude obsluhovat vytvořený plakát, a ostatní členové se vydají zjišťovat informace od ostatních skupin. Otázky, na něž v této fázi žáci hledají odpovědi, může dát k dispozici učitel nebo je mohou vytvořit sami žáci současně s tvorbou plakátu. Každý žák si (náhodně) vybere nějakou otázku z hromádky a na tu se snaží nalézt odpověď na plakátech jednotlivých skupin, přičemž „trhovci“ u jednotlivých plakátů mohou zodpovídat otázky, které jim „kupující“ položí (např. pokud se na plakátu odpověď nevyskytuje). Naše verze této aktivity je zaměřena na chemii křemíku, lze ji použít přímo při výuce chemie křemíku jako nového tématu.

BŘEZOVJÁK, Štěpán: Tržiště informací – křemík – pravidla. Tento materiál je publikován pod licencí Creative Commons Uveďte původ-Zachovejte licenci 3.0 Česká republika.

BŘEZOVJÁK, Štěpán: Tržiště informací – křemík – texty pro jednotlivé skupiny. Tento materiál je publikován pod licencí Creative Commons Uveďte původ-Zachovejte licenci 3.0 Česká republika.

BŘEZOVJÁK, Štěpán: Tržiště informací – křemík – sada obrázků. Tento materiál je publikován pod licencí Creative Commons Uveďte původ-Zachovejte licenci 3.0 Česká republika.

BŘEZOVJÁK, Štěpán: Tržiště informací – křemík – sada učitelských otázek. Tento materiál je publikován pod licencí Creative Commons Uveďte původ-Zachovejte licenci 3.0 Česká republika.

Zdroje:

  1. Envato elements.Creative team brainstorming meeting plans for group problem solving ideas, creative teamwork to.Dostupné z: https://elements.envato.com/creative-team-brainstorming-meeting-plans-for-grou-YSTECH9
  2. GINNIS, Paul. Efektivní výukové nástroje pro učitele: strategie pro zvýšení úspěšnosti každého žáka. Třetí vydání. [Praha]: Čtení pomáhá, 2021. ISBN 978-80-906082-6-9.
  3. BŘEZOVJÁK, Štěpán: Tržiště informací – křemík – pravidla. Tento materiál je publikován pod licencí Creative Commons Uveďte původ-Zachovejte licenci 3.0 Česká republika.
  4. BŘEZOVJÁK, Štěpán: Tržiště informací – křemík – texty pro jednotlivé skupiny. Tento materiál je publikován pod licencí Creative Commons Uveďte původ-Zachovejte licenci 3.0 Česká republika.
  5. BŘEZOVJÁK, Štěpán: Tržiště informací – křemík – sada obrázků. Tento materiál je publikován pod licencí Creative Commons Uveďte původ-Zachovejte licenci 3.0 Česká republika.
  6. BŘEZOVJÁKBŘEZOVJÁK, Štěpán: Tržiště informací – křemík – sada učitelských otázek. Tento materiál je publikován pod licencí Creative Commons Uveďte původ-Zachovejte licenci 3.0 Česká republika.

Více článků

Přehled všech článků

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info