Využití mentálních map jako nástroje pro vymezení střední Evropy

Přemýšleli jste někdy o tom, jak se vlastně definuje střední Evropa? Kde přesně leží, jaké má hranice? Máte svoji představu? Dobře. Nejste si jistí? Nevadí. Víte to? To si možná jen myslíte. 

10. 11. 2021 Kristýna Pecinová učitelé ZŠ a SŠ studenti učitelství

Správná odpověď na výše uvedené otázky totiž neexistuje. Názory na vymezení střední Evropy se neshodují ani v učebnicích, ani v odborné literatuře. Touto problematikou se ve svém článku „Kde leží střední Evropa? Vymezení regionu na základě mentálních map“ zabývá RNDr. et PhDr. Aleš Nováček, Ph.D. a doc. PhDr. RNDr. Jan D. Bláha, Ph.D. K vymezení střední Evropy zde autoři využívají mentální mapy, které vytvořili studenti z osmi středoevropských zemí. Ti přenesli své představy a kognitivní zkušenosti o prostoru střední Evropy do podkladové obrysové mapy, která obsahovala hranice států (studenti však nemuseli respektovat stávající politické hranice a mohli vyznačit střední Evropu čistě na základě jejich subjektivního vnímání tohoto regionu).

Metoda mentálních map je v geografii využívána poměrně často, zejména právě ve studiu vnímaní regionů či ve zkoumání regionální a kulturní identity. Je však dobře využitelná i v geografickém vzdělávání, a to velmi efektivně. V archivu článků časopisu Geografické rozhledy lze zadáním klíčového slova „mentální mapa“ najít inspiraci, jak mentální mapování do výuky zařadit.

Pokud by vás zajímalo, jak vypadají výsledné mapy střední Evropy z pohledu mladé generace různých zemí a další zajímavé informace a závěry, neváhejte se pustit do čtení tohoto krátkého, ale velmi poutavého článku.


CELÝ ČLÁNEK ZDE


Více článků

Přehled všech článků

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info