Letní geografická škola
Tradiční akce pro nadšené učitele geografie konající se pravidelně o letních prázdninách
Časopis Geografické rozhledy by měl být bezpochyby součástí života každého geografa či geografky. Když chcete do výuce zeměpisu přinést něco navíc – zajímavé mapy, aktuální data, nové metody – často vám roky stará učebnice nestačí. A právě zde podává učitelům pomocnou ruku široký kolektiv autorů časopisu. Geografické rozhledy tvoří unikátní most mezi světem odborné geografie, světem vzdělávání a světem běžného čtenáře. Pro učitele nabízí inspiraci, pro studenty materiály, pro ostatní nadšence geografie nové perspektivy.
Časopis Geografické rozhledy vychází v českém jazyce od počátku devadesátých let jako periodikum zaměřené na výuku a popularizaci geografie. Za dobu své existence si vydobyl pozici velmi ceněného titulu mezi učiteli, studenty i odborníky. Pohybuje se na pomezí populárně naučných a odborných periodik – to je bezesporu jeho výhoda, jelikož tak oslovuje širší „publikum“.
Časopis se věnuje jak fyzické, sociální a regionální geografii, tak kartografii, geoinformatice (GIS), demografii, environmentalistice a dalším tématům. V pedagogickém směru se soustředí na didaktiku geografie, inovace ve výuce, rozvoj kritického myšlení u žáků a učitelskou praxi. Vychází pět čísel ročně: v říjnu, prosinci, únoru, dubnu a červnu.
Struktura každého čísla je rozdělena do několika rubrik, a to:
V archivu čísel lze najít všechny vydané články z 34 ročníků. Nejnovější články jsou povětšinou dostupné pouze pro předplatitele, nicméně starší ročníky jsou plně přístupné zdarma, a i v nich se dají nalézt velmi zajímavé informace.
Od října 2025 se můžete těšit na 35. ročník, během kterého opět vyjde 5 časopisů. Plánovaná témata jsou Vietnam, Východní Morava, Environmentální rizika, Slunce a Geografie sportu.
Témata aktuálního 34. ročníku: Geografie v praxi, Měsíc, Poslové času, Japonsko a Východní Čechy (rok 2024/2025, dostupné pro předplatitele).
Příklady zajímavých článků ze starších čísel ke stažení zdarma:
FIALOVÁ, D. (2017): Poznat svět znamená poznat i jeho chutě. Geografické rozhledy, 26(5), 26–27.
SPILKOVÁ, J. (2017): Město a potraviny: alternativní způsoby produkce a spotřeby potravin. Geografické rozhledy, 26(5), 24–25.
SOUKUP, M., BLÁHA, J. D. (2017): Jsme to, co jíme aneb národní kuchyně jako součást kultury. Geografické rozhledy, 26(5), 2–4.
SPILKOVÁ, J., ŠIFTA, M. (2017): Geografie jídla, jídlo v geografii. Geografické rozhledy, 26(5), 10–11.
RÝDL, K. (2016): Jak pracuje s přírodními cykly waldorfská škola? Geografické rozhledy, 26(2), 12–13.
CHUMAN, T. (2016): Biogeochemické cykly uhlíku a dusíku. Geografické rozhledy, 26(2), 28–29.
ŠTYCH, P., LAŠTOVIČKA, J., HOLMAN, L., MAREŠ, P. (2016): Inspirujme se vesmírem a družicemi ve výuce zeměpisu. Geografické rozhledy, 26(2), 16–17.
HUTH, R. (2016): Jak Slunce ovlivňuje klima na Zemi. Geografické rozhledy, 26(2), 6–7.
HÁJKOVÁ, J. (2016): Geologické mapové aplikace ve výuce zeměpisu. Geografické rozhledy, 25(4), 16–17.
FRAINDOVÁ, K. (2016): Změny odtoku a dopad antropogenního vlivu na ekosystém řeky Athabasca. Geografické rozhledy, 25(4), 28–29.
MARGOLD, M. (2016): Čtvrtohorní zalednění Severní Ameriky. Geografické rozhledy, 25(4), 4–5.
ROZKOŠNÝ, F., NOVÁČEK, A. (2016): „Americká povaha“ – specifika a její kořeny. Geografické rozhledy, 25(4), 6–7.
BLÁHA, J. D., MEYER, P. (2016): Jižní oceán v mentálních mapách žáků. Geografické rozhledy, 25(3), 14–16.
KŘÍŽEK, M. (2016): Práce geografa v Organizaci spojených národů. Rozhovor s Janou Mašíčkovou. Geografické rozhledy, 25(3), 19.
HASMAN, J., LUPTÁK, M. (2016): Faktory ovlivňující volbu cílové země uprchlíků. Geografické rozhledy, 25(3), 2–4.
JAROLÍMEK, J., HAMPLOVÁ, V. (2016): Den zdraví jako nástroj proti dětské obezitě. Geografické rozhledy, 25(3), 21.
Mnoho dalších zajímavých článků najdete, když si archiv časopisu Geografické rozhledy sami prohlédnete.
Aktualita a inspirace
Didaktické články a konkrétní tipy do výuky
Interdisciplinarita a kritické myšlení
Redakce je otevřena i externím přispěvatelům, proto se vyplatí sledovat i výzvy pro autory. Učitelé a akademici mohou též sami přispívat do časopisu. Vlastníte zajímavý materiál, případovou studii či máte osobní zkušenost s nějakou inovativní výukou? Zkuste nabídnout své nápady zhmotněné do textové podoby a obohaťte tak další nadšené geografy. Redakce uvádí témata pro jednotlivá čísla, k nimž přijímá návrhy článků.
Časopis Geografické rozhledy je skvělým pomocníkem pro učitele z praxe i studenty, jelikož – jak již bylo zmíněno – dokáže propojit aktuální geografická témata s didaktikou, praxí a inovacemi. Pokud by vám nestačily články zdarma a uvažovali byste o předplatném, máte výhodu, jste-li členem České geografické společnosti – na roční předplatné se vztahuje sleva 100 Kč.