Elektronická učebnice E-MANUEL

Možná už jste zaregistrovali novou českou elektronickou učebnici fyziky pro gymnázia. Pod projektem E-manuel jsou podepsáni pedagogové předních brněnských gymnázií, jmenovitě Miroslav Kubera a Vojtěch Beneš z Gymnázia Matyáše Lercha a Tomáš Nečas z Gymnázia Brno, třída Kapitána Jaroše. Kromě nich do učebnice přispívali další nadšení pedagogové a na jejím vzniku se podílela i Masarykova univerzita.

31. 3. 2023 žáci ZŠ a SŠ učitelé ZŠ a SŠ studenti učitelství

Bez popisku

Učebnice obsahem pokrývá látku střední školy od úvodních kapitol, otevírajících čtenáři svět fyziky, až po jadernou fyziku. Nevěnuje se naopak astrofyzice nebo speciální teorii relativity. S učebnicí mohou pracovat jak pedagogové, tak i sami studenti se zájmem o fyziku.
Ruce k dílu přidalo i Úžasné Divadlo Fyziky a v učebnici od nich najdete zajímavá videa, která uvádí každou kapitolu. S projektem se bylo možné seznámit i na jedné z tradičních Fyzikálních kaváren, pořádaných Ústavem teoretické fyziky a astrofyziky Přírodovědecké fakulty Masarykovy univerzity. Možná se ptáte, proč se učebnice jmenuje právě E-manuel. Sami autoři prozradili, že název si můžeme vykládat různými způsoby. Jednak je manuel francouzské slovíčko pro učebnici. E-manuel je tedy elektronická učebnice. Zároveň v téměř každém kabinetu fyziky najdete učebnici profesora Emanuela Svobody, který byl i vyučujícím jednoho z autorů. Název tak skládá poctu i tomuto známému fyzikovi.

Úvodní stránka elektronické učebnice
Motivace kapitoly o pohybu

Učebnice je rozčleněna do čtyř modulů. V části s názvem Motivace objeví aspirující mladý fyzik drobné experimenty nebo třeba historické zajímavosti. Pokud se ptáte, proč se o dané fyzikální téma zajímat, oddíl Motivace je tu od toho, aby odpověděl. Podle samotných autorů zde byl záměr právě takový, “aby si i ten, kdo není nějaký velký fyzik nebo experimentátor našel něco svého”.
Název Výklad druhého modulu mluví sám za sebe. Přináší samotné vysvětlení jevů, pojmů a skutečností. Vše je vždy samozřejmě podpořené obrázky, nákresy a schématy, pro usnadnění pochopení nových konceptů. Cílem bylo podat výklad tak, aby jej pochopil kdokoli. Jak říkají autoři, největší chyba, kterou můžete při psaní podobné učebnice udělat, je psát ji tak, aby byla pro jiné fyziky.
Znalosti nabyté v předchozí sekci zúročí student v části předposlední, a tedy Cvičení. Nejlepší způsob, jak si látku zafixovat a ověřit si její pochopení, je procvičení, k čemuž zde dostává student příležitost v otevřených i uzavřených otázkách. Otázky jsou seřazeny tak, aby na sebe navazovaly a student tedy mohl postupně přirozeně přecházet od snazších k náročnějším a pokaždé se dozvěděl něco nového. Autoři se v průběhu celé učebnice snaží o to, aby byl student co nejaktivnější, takže mnoho příkladů a cvičení najdeme i v jiných kapitolách.
Nakonec přichází na řadu Praktika. Zde už budeme ideálně potřebovat zázemí fyzikální učebny. Zvláště zajímavá tak budou Praktika především pro učitele, kteří zde najdou inspiraci pro svou výuku.

Nejvíce mě na učebnici zaujalo právě to, jak se autoři snaží vtáhnout čtenáře do děje a dávají mu příležitost si vědomosti okamžitě otestovat. Myslí také na zajímavosti a nejen pouze na informace. Elektronický formát umožňuje na pohled přátelštější prostředí a členění, kde student není odstrašen nekonečnými stránkami textu, ale může se mezi tématy pohybovat po lehce stravitelných úsecích. Celkově jsem přesvědčená, že učebnici ocení jak studenti, tak pedagogové. Sama jsem ji již několikrát použila při přípravách na hodinu.

 

Učebnice E-manuel


Více článků

Přehled všech článků

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info