BIO influenceři – 2. část

Přinášíme vám další tipy na přírodovědně zaměřené instagramové, facebookové a YouTubové profily. Pro nadsázku a humor doporučujeme Zápisník -začínající- učitelky, pro rozšíření vašeho oboru a získání spousty fascinujících biologických faktů určitě sledujte instagramový profil podcastu Brain we are. Inspiraci a materiály do samotné výuky biologie najdete na YouTube profilech Nezkreslená vědaPetr Curko. Doporučujeme vám sledovat také CCBC (Česká koalice pro ochranu biodiverzity) ať už na facebooku či jejich webovkách, případně si jejich lektory můžete pozvat i do školy.

6. 2. 2023 žáci ZŠ a SŠ učitelé ZŠ a SŠ studenti učitelství

Bez popisku

  BRAIN WE ARE

V článku Podcasty ve výuce biologie jsme vám doporučili Podcast o mozku, mysli a fungování lidského organismu „Brain we are“. Autoři tohoto podcastu – Jiří Kryštof Jarmar a Vojtěch Hlaváček – ale sdílejí své myšlenky i na blogu, instagramu (kde mají téměř třicet tisíc sledujících) a na facebooku.

Oba se zabývají biohackingem = možná proměna kódu života na nejzákladnější úrovni, tedy na úrovni DNA. Jirka se k němu dostal přes úzkosti a deprese, Vojta přes zájem o vesmír, vědomí, výzkum biologie a lidský organismus. Potkali se na Přírodovědecké fakultě Univerzity Karlovy. Dnes se věnují neurobiologii a „vědomé zkušenosti“, a v podcastu i na sociálních sítích sdílí citáty a myšlenky, které je oslovují, lifehacky (“životní zlepšováky”), které objevili, i tzv. red pills = červené pilulky. Červená pilulka symbolizuje volbu dozvědět se znepokojivou nebo život měnící pravdu oproti setrvání ve spokojeném prožívání běžné reality („modrá pilulka”). Termíny pocházejí z filmu Matrix.

Názvem „Brain we are“ se myslí jednak oba autoři podcastu, ale i celý svět – ti, kdo mluví, i ti, kdo naslouchají. Neuronální aktivita všech lidí propojuje mozky do jediné komunikační sítě. Brain we are je tedy propojen tématem propojenosti 🙂 ​

NEZKRESLENÁ VĚDA

NEZkreslenou vědu už určitě znáte, ale pro úplnost ji zde zařazujeme. NEZkreslená věda je součástí projektu Otevřená věda Akademie věd České republiky. Jedná se o výjimečný popularizačně-vzdělávací cyklus, který provází komentář Pavla Lišky, Báry Hrzánové a Radka Holuba, spolu s ilustracemi Tomáše Zacha a Markéty Smolíkové Kubátové. Animovaná videa jsou tematicky zaměřená na vědu, a zábavnou a srozumitelnou formou přibližují zajímavé jevy z vědní oblasti všem sledujícím. První 10-ti dílná řada videí vznikla v roce 2014. Pozitivní ohlasy byly motivací k tvorbě dalších sérií. V roce 2021 byla dokončena sedmá série. Aktuálně najdete na webu i první dvě videa z osmé série. Témata byla vybrána na základě doporučení od pedagogů a vědců z oblastí biologie, chemie, zeměpisu i humanitních oborů.

Přehled biologicky laděných videí:

Otevřenou vědu můžete také sledovat na instagramu a facebooku.

PETR CURKO

Tento YouTube kanál vznikl díky covidové pandemii. Jeden nadšený učitel biologie a chemie ze západních Čech, Petr Curko, pojal distanční výuku zajímavým a zábavným způsobem – začal nahrávat stručná a výstižná videa, kterými komunikoval se svými žáky a jejichž prostřednictvím vedl online výuku. Postupně jej začali sledovat žáci i učitelé z celé republiky (v současné době má již 13,7 tisíc odběratelů). Videa trvají obvykle od 15 do 20 minut, obsahují většinou i zápis, případně nákres. Jsou rozděleny do tematických playlistů:

Petr Curko také natočil sadu domácích pokusů a videa, v nichž učí své kolegy pracovat s online nástroji jako je Google Classroom či Mentimeter:

Nejen za svou skvělou online učitelskou práci se Petr Curko dostal dokonce do semifinále ankety Zlatý Ámos.

CCBC

CCBC je česká koalice pro ochranu biodiverzity. Sdružuje 15 projektů v ČR i po celém světě a pomáhá neziskovkám chránit faunu a flóru. V duchu svého názvu se snaží hledat a podporovat vše, co chrání biodiverzitu a přírodu jako takovou. CCBC svůj cíl realizuje pomocí kampaní, konferencí, osvěty a vzdělávacích programů. Ve spolupráci s českou televizí se také podílela na natočení dokumentárního cyklu Češi zachraňují. Jedním z konkrétních projektů je např. facebookový profil Jeřábí život, který informuje o monitoringu a ochraně jeřábů, kampaň Zlonovina proti černému obchodu se slonovinou, nebo kampaň na záchranu mořských želv Máme je na triku. Kromě kampaní a konferencí, o nichž můžete s žáky diskutovat, lze CCBC pozvat do vaší školy.

V rámci výchovně vzdělávacího programu CCBC jsou pro žáky základních a středních škol organizovány přednášky se širokým záběrem témat od ohrožených živočichů po globální výzvy a také zážitkové programy:

  • S fotopastí do pralesa, savany či českého lesa
  • S GPSkou za primáty, slony a mořskými želvami
  • Ochrana přírody s mobilní aplikací
  • Výzkum mořských želv
  • Po stopách městské přírody
  • Kroužkování ptactva

Cílem je pomoci rodičům a školám vychovat generace s kladným vztahem k lidem, zvířatům a rostlinám. K tomu slouží nejen tyto lektory organizované nabídky, ale také videa, která můžete zařadit do výuky a která jsou doplněna pracovními listy i s klíči (řešeními). Najdete je v nabídce pro školy v knihovně.

Nezapomeňte CCDB sledovat také na facebooku a instagramu.

 ZÁPISNÍK -ZAČÍNAJÍCÍ- UČITELKY

Pokud studujete učitelství biologie a chcete vědět, do čeho jdete, měl by být tento osobní blog středoškolské učitelky biologie a chemie vaší povinnou četbou. Pokud už učíte, nadsázka a humor tohoto blogu vám může zlepšit den. Ve veselých příbězích z učitelského života však najdete také výborné nápady, které obohatí vaši výuku. Jeden příklad za všechny:

- Co jste dělali dnes ve škole?
- Hráli jsme si na červené krvinky, okysličovali se v plicích, odkysličovali se v tkáních a procházeli přes srdce.

Jednotlivé krvinky hlásily síním a komorám odkud a kudy přišly a kam mají namířeno.
Na konci hodiny přišla jedna žačka a povídá: „Já jsem červená krvinka, nesu batoh a jdu domů.“ ❤️

Zdroje:

  • Hlaváčková K. (2020) Předpojatí budeme vždycky. Jde ale o to jak, říkají kluci z podcastu Brain We Are. Brainstorm [online, převzato 30.1.2023]
  • Tesař M. (2020) Kryštof Jarmar a Vojta Hlaváček: Dva mladí vědci rozjeli Brain We Are, skvělý podcast o tom, jak funguje mozek. Reflex [online, převzato 27.1.2023]
  • Loudová D. (2021) Učitel Petr Curko z Klatov je v semifinále ankety Zlatý Ámos. Klatovský deník [online, převzato 27.1.2023]

Více článků

Přehled všech článků

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info