Badatelsky orientovaná výuka – morfologie a fyziologie rostlin

V roce 2015 obhájila Anna Kalová na Přírodovědecké fakultě Masarykovy univerzity bakalářskou práci na téma Studijní materiály pro badatelsky orientované vyučování vybraných témat z botaniky na středních školách. V rámci práce vypracovala autorka studijní materiály pro vyučování celkem pěti témat, přičemž dvě z nich se zabývají morfologií a fyziologií rostlin.

14. 4. 2025 Ladislav Blechta učitelé ZŠ a SŠ studenti učitelství

Bez popisku

Tématy z bakalářské práce Anny Kalové jste se díky webu Učit se učit mohli inspirovat již dříve. Ať už se jednalo o návrhy na botanické exkurze v okolí Brna, nebo o návod k založení vlastního mechária. Nyní bychom vás rádi seznámili s návrhy na badatelsky orientovanou výuku morfologie a fyziologie rostlin – konkrétně rostlinnými orgány (kořen, stonek, list, květ) a vodním režimem rostlin.

K prvnímu tématu autorka vypracovala 4 pracovní listy, přičemž každý se věnuje jinému rostlinnému orgánu – kořeni, stonku, listu a květu. Všechny pracovní listy jsou rozděleny do tří části. V rámci prvního oddílu žáci získávají informace o konkrétních orgánech. V druhé části si informace upevňují na testových otázkách a na závěr plní badatelskou úlohu. Kromě pracovních listů jsou součástí bakalářské práce také metodické pokyny a vzorové řešení pro učitele.

V rámci badatelské úlohy mají žáci na začátku uvedenou výzkumnou otázku. K ní si vytváří vlastní hypotézu a následně probíhá jejich bádání. Po něm si žáci výsledky svého bádání vyhodnotí, čímž si potvrdí, zda byla jejich úvodní hypotéza správná, či nikoliv. Časový rozsah bádání se však u jednotlivých úloh značně liší. Zatímco úloha na květ počítá s 15 minutami, pokus na kořen zabere celkem 7 dní.

Pro vodní režim rostlin autorka vypracovala dva pracovní listy ke krátkodobým pokusům – „Potící se okurka“ a „Cibulový sirup“. Dále ve své práci uvádí návrhy na dlouhodobé pokusy a demonstrace různých jevů (podrobněji autorka vypracovala např. experimenty s difuzí). Cílem tématu je, aby žáci získali představu o tom, jak rostlina přijímá vodu z okolního prostředí, jakým způsobem vodu svým tělem vede a jak ji vydává do svého okolí.

Pokud vás zajímá více informací o badatelsky orientované výuce, a to nejen morfologie a fyziologie rostlin, tak vám bakalářskou práci Anny Kalové doporučujeme k prozkoumání. Hodit se bude určitě všem učitelům, kteří s badatelskou výukou ve své praxi začínají. Závěrečnou práci si můžete zobrazit pomocí tlačítka níže.

Ukázka pracovního listu na téma stonek
Autor: Anna Kalová 

KALOVÁ, Anna. Studijní materiály pro badatelsky orientované vyučování vybraných témat z botaniky na středních školách.©2015 [cit. 2025-02-13].


Více článků

Přehled všech článků

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info