Středoškolská odborná činnost

Každý rok stovky středoškoláků mění své nápady ve skutečné vědecké projekty a dokazují, že věda není jen doménou vědců či akademických pracovníků. Středoškolská odborná činnost (SOČ) jim otevírá dveře do světa výzkumu, experimentů a hlubšího porozumění jejich oboru – a mnohým i cestu na vysněnou vysokou školu. Jak tato soutěž funguje? Jak vypadá cesta od nápadu až k hotové práci? A proč by o ní měl vědět každý středoškolák, který chce dále rozvíjet své znalosti?

Andrea Teclová

Bez popisku

Pro koho?

Soutěže se obvykle účastní studenti posledních ročníků středních škol, přibližně ve věku 17–19 let. Účast v soutěži začíná výběrem jednoho z 18 oborů, který odpovídá jejich zájmům a oslovením mentora (většinou z vysoké školy), který jim bude poskytovat zpětnou vazbu a dohlížet na to, aby práce naplňovala akademické standardy. SOČ umožňuje středoškolákům vyzkoušet si akademickou práci, naučit se ji obhájit, zlepšit si šance na přijetí na vysokou školu, a ti nejlepší, kteří postoupí až do celostátního kola, se obvykle dočkají (finančního) ocenění a uznání.

Kdy a kde?

Středoškolské odborné činnosti se mohou zúčastnit všichni studenti středních škol a vyšších gymnázií. Školní kolo soutěže probíhá vždy na začátku kalendářního roku přímo na středních školách. Odtud postupují nejúspěšnější studenti do okresního kola v březnu, krajského v dubnu a ti nejlepší pak do celostátního kola, které se koná v červnu. Z účastníků celostátního kola jsou vybírány i práce, které budou reprezentovat českou republiku v kole mezinárodním.

Informace

Forma práce připomíná akademické práce, s nimiž se studenti setkají později na vysoké škole. Práce vzniká v průběhu několika měsíců a musí obsahovat jasný cíl, formulaci problému, metodologii zkoumání, výsledky a závěrečnou diskusi. Zpracování se řídí zadáním na oficiálních stránkách.

Mnoho oborů přímo vyžaduje zahrnutí praktické části nebo experimentu, například meteorologická měření, sledování znečištění vody nebo technologická aplikace ve firmě. Vhodný experiment a měření jsou klíčovou součástí každé vědecké práce. S přípravou může studentům pomoci mentor, kterým může být učitel, student vysoké školy nebo odborník z praxe.

Výsledkem práce je elektronická (PDF) nebo tištěná verze, kterou student odevzdá do termínu stanoveného školou. Následuje školní kolo, kde student svou práci krátce představí (5–10 minut) před porotou složenou z učitelů a případně externích hodnotitelů.

Výběr tématu SOČ

Výběr tématu SOČ je pravděpodobně nejdůležitější částí celého procesu. Nejlepší je samozřejmě zvolit si oblast, ke které má student blízko, chtěl bych po ukončení střední školy provést. Je možné si vybrat jeden z osmnácti oborů, přičemž každý z nich zahrnuje poměrně různá témata. Pokryty jsou v podstatě všechny předměty, se kterými se studenti dosud setkali, a mnoho dalších navíc. 

Pokud si jistě vyberete téma, můžete využít nabídku oficiálních témat zveřejněných na stránkách JCMM. Jihomoravské centrum mezinárodní mobility ve spolupráci se SOČ a dalšími externími institucemi finančně finančně podporuje práci SOČ studentů středních škol v Jihomoravském kraji. Školitelé z různých akademických institucí, například z MUNI, CEITEC, AV a další, mohou prostřednictvím JCMM nabízet možná témata na oficiálních stránkách. Studenti mají obvykle čas do druhé poloviny března kontaktovat školitele s motivačním dopisem, v němž vysvětlí, proč by si měl školitel vybrat právě je. Výhodou těchto „předpřipravených“ témat je také možnost získat finanční podporu pro jejich realizaci. Všechny potřebné informace jsou k dispozici na stránkách.

Seznam oborů SOČ:

  1. Matematika a statistika
  2. Fyzika
  3. Chemie
  4. Biologie, geografie a geologie
  5. Molekulární biologie
  6. Zdravotnictví
  7. Zemědělství, potravinářství, lesní a vodní hospodářství
  8. Ochrana a tvorba životního prostředí
  9. Strojírenství, hutnictví a doprava
  10. Elektrotechnika, elektronika a telekomunikace
  11. Stavebnictví, architektura a design interiérů
  12. Tvorba učebních pomůcek, didaktická technologie
  13. Ekonomika a řízení
  14. Pedagogika, psychologie, sociologie a problematika volného času
  15. Teorie kultury, umění a umělecké tvorby
  16. Historie
  17. Filozofie, politologie a ostatní humanitní a společenskovědní obory
  18. Informatika

Na našich stránkách se zaměřujeme především na přírodní vědy a pedagogiku. Většinu z osmnácti soutěžních oborů proto sdružujeme do několika tematických sekcí podle známých předmětů – matematika, fyzika, chemie, biologie, geografie a učitelství – kterým se budeme dále podrobněji věnovat.

Matematika Fyzika Chemie Biologie Geografie Učitelství


Více článků

Přehled všech článků

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info