Nový předmět –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ XS420 AI ve výuce

1 kredit

XS420​, podzimní i jarní semestr

2 hodiny jednou za dva týdny, zápočet

15. 7. 2025 Bc. studium Mgr. studium

Tento obrázek byl vygenerován pomocí nástroje umělé inteligence (DALL·E)

Nauč se využívat umělou inteligenci chytře, bezpečně a tvořivě při výuce tvého oboru.
– předmět, který tě připraví na budoucnost školství, ale i jinde

Podívejte se na předmět v ISu.

Co se dozvíte?

🔬 Jak AI funguje a co od ní čekat

  • Jak se „učí“ velké jazykové modely (LLM)
  • Jak vznikají generativní systémy pro text, obrázky a multimédia
  • Co AI zvládne a v čem je (zatím) slabá
  • Jak fungují nástroje jako ChatGPT, Claude, Gemini, Perplexity nebo Elicit

🧠 Jak s AI efektivně komunikovat

  • Základy „prompt engineeringu“ – tvoření zadání pro AI tak, aby ti správně pomohla
  • Tvorba vlastního asistenta v ChatGPT
  • Využití AI k vyhledávání, shrnování, vysvětlování, tvoření výukových scénářů
  • Ergonomie práce s AI a rozpoznávání kognitivních zkreslení

⚖️ Kritické a etické přemýšlení

  • Etické otázky: Jak rozeznat pomoc od podvádění?
  • Biasy a předsudky v modelech
  • Právní otázky: autorská práva, deepfakes, ochrana dat
  • Regulace: přehled aktuálních evropských pravidel (AI Act)

🧑‍🏫 Využití AI ve výuce oborů

V závěrečné části předmětu budeš mít prostor vyzkoušet si, jak může AI pomoci právě v tom, co učíš nebo budeš učit – například:

  • 📐 Matematika a informatika – generování příkladů, korekce kódu, nápady na projekty
  • 🧪 Fyzika a chemie – vysvětlování konceptů, tvorba simulací a pomůcek
  • 🌱 Biologie a geografie – mapy, schémata, výukové postery, shrnutí složitých jevů

Jak samotný předmět probíhá probíhá?

Předmět je rozdělen do dvou částí:

  • 🔍 Teoretická část (1.–4. setkání)
    Zaměříme se na porozumění principům fungování AI, praktický trénink v práci s nástroji jako ChatGPT, Perplexity nebo Claude, a diskuze nad etickými otázkami.

  • 🛠 Praktická část (5.–7. setkání)
    Budeš pracovat na konkrétních úkolech z vlastního oboru (matematika, fyzika, biologie, informatika…). Vyzkoušíš si tvorbu výukových materiálů, generování úloh, tvorbu vysvětlení i prezentací. Na závěr proběhne prezentace výstupů a udělení zápočtu.

Výuka probíhá formou 2hodinového semináře jednou za dva týdny, celkem 7 setkání.
Předmět je zakončen už během výukového období – žádná zkouška ve zkouškovém.

Zakončení a zápočet

✔ Docházka – min. 5 účastí ze 6
✔ Splnění praktických úkolů (např. výukový scénář, vlastní AI nástroj, prezentace výstupu)
✔ Aktivní účast v závěrečném setkání a prezentace výstupu

Proč si vybrat právě tento předmět?

Umělá inteligence není jen buzzword – už dnes zásadně proměňuje způsob, jakým učíme i jak se studenti učí. Mnoho učitelů si klade otázku: mám se AI bát, nebo ji začít využívat? V tomto předmětu získáš nástroje, které ti umožní přetavit potenciální hrozbu v obrovskou příležitost.

Zjistíte, jak zodpovědně, efektivně a kreativně využívat AI ve výuce, aniž byste ztratil/a pedagogickou kontrolu nebo autenticitu své práce. Naučte se orientovat v možnostech i limitech současných AI nástrojů a ujasnte si, kde může být jejich místo v rámci výuky tvého oboru.

Co získáte?

✅ Přehled o tom, jak AI reálně funguje – bez mýtů a přehnaných obav
✅ Schopnost používat AI nástroje jako podporu ve vlastní výuce
✅ Kritický odstup a znalost rizik, která se s AI pojí
✅ Zkušenosti s praktickým využitím AI ve výuce konkrétního oboru
✅ Výstupy, které můžeš použít rovnou ve výuce nebo při tvorbě ŠVP

Co budete potřebovat?
  • Chuť experimentovat
  • Otevřenou mysl
  • Základní digitální gramotnost (není třeba programovat)
  • Účast minimálně na 5 ze 6 lekcí
Pro koho se předmět hodí?
  • Pro všechny studenty učitelství přírodovědných oborů
  • Pro ty, kdo chtějí učit moderně a s přehledem
  • Pro ty, kdo se chtějí zorientovat v AI nejen jako uživatelé, ale i jako vzdělavatelé

Nenech AI rozhodovat za tebe – nauč se s ní spolupracovat.
Zapiš si AI ve výuce – ChatGPT a další nástroje a připrav se na školu budoucnosti.

Tento obrázek byl vygenerován pomocí nástroje umělé inteligence (DALL·E)
Tento obrázek byl vygenerován pomocí nástroje umělé inteligence (DALL·E)

Více článků

Přehled všech článků

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info