Sladkovodní akvárium jako užitečná učební pomůcka

„Sladkovodní akvárium je umělý ekosystém, jehož biocenóza byla uměle dodána a sestavena člověkem. Nicméně v něm dochází ke koloběhu prvků i toku energie a lze jej využít k vysvětlení a praktické demonstraci různých jevů a procesů z oboru biologie, chemie i fyziky.” Těmito slovy začíná závěrečná práce Mgr. Karolíny Havlíkové, která vystudovala učitelství chemie a biologie na Přírodovědecké fakultě Masarykovy univerzity.

28. 12. 2022 učitelé ZŠ a SŠ studenti učitelství

Přemýšlíte-li o založení akvária ve vaší škole, určitě si tuto kvalitní práci přečtěte. Školní akvárium navíc nemusí sloužit jen jako didaktická pomůcka, ale i zdroj zábavy, jenž může zlepšit vztah vašich žáků k přírodě a přírodním vědám obecně.

Bakalářská práce Karolíny Havlíkové (roz. Šebové) je rozděna do tří částí. První, rešeršní část (kapitola 2) představuje akvárium jako ekosystém, charakterizuje jeho abiotické (např. substrát, voda, osvětlení) a biotické složky (od prokaryotních organismů, přes akvarijní rostliny, bezobratlé až po obratlovce), popisuje koloběh živin a tok energie. Kapitola přehledně a stručně shrnuje základní obecné informace, které jsou nezbytné k pochopení hlavních procesů probíhajících ve vodních ekosystémech. Může proto sloužit jako průvodní text pro učitele, kteří nejsou s akvaristikou či hydrobiologií příliš obeznámeni.

Druhá, praktická část (kapitola 3) se věnuje akváriu jako učební pomůcce. Obsahuje návod pro založení malého sladkovodního akvária do objemu 50 l, které je finančně a materiálově méně náročné, dále pokyny pro výběr vhodných druhů rostlin a živočichů i pro údržbu nádrže. K jednotlivým krokům je přiložen výčet doporučených témat z fyziky, chemie a biologie na úrovni osnov středoškolského studia, které může učitel na (vznikajícím) akváriu svým žákům vysvětlit a demonstrovat. Výklad uvedených témat může učitel doplnit pracovními listy, jež jsou přiloženy k této bakalařské práci. Pracovní listy mohou sloužit ke zhodnocení znalostí žáků nebo jako výukový materiál, který může pomoci žákům pochopit základní jevy a principy daného tématu napříč přírodovědnými obory.

Ve třetí, experimentální části (kapitola 4) Karolína Havlíková sledovala vývoj koncentrací amonných iontů, dusitanů, dusičnanů, pH a teploty po založení tří akvárií s různým objemem po dobu cca 28 dní. Předpokládaný vztah mezi objemem nádoby a časovým intervalem, během kterého dojde k ustálení metabolismu dusíkatých látek, ale nebyl tímto experimentem prokázán.

Plné znění závěrečné práce a přehled pracovních listů

*Správná řešení pracovní listů nejsou součástí práce.

Šebová K. (2015). Tyto soubory jsou publikovány pod licencí Creative Commons Uveďte původ-Zachovejte licenci 3.0 Česká republika.

Zdroje

• Šebová K. (2015) Sladkovodní akvárium jako užitečná učební pomůcka. Bakalářská práce. Masarykova univerzita, Brno.