Cikháj 2020 aneb 60 let laseru

17. 12. 2020 žáci ZŠ a SŠ

Bez popisku
laser5 113 1350x900


Již tradičně se v Cikháji pod Žákovou horou sjíždí středoškoláci se zájmem o fyziku, aby rozšířili své vědomosti a prožili čtyři dny plné zajímavého programu. Letošní rok se odehrával od sedmého do desátého září 2020 a jeho náplň si společně přiblížíme v následujícím článku. Kdo ví, třeba se ho příští rok budete účastnit i vy. 

Letošní ročník se věnoval vzrušujícímu světu laserů. Tyto paprsky nás fascinovaly už v dětství jako světelné meče a i v dospělosti, kdy se s nimi setkáme spíše ve vcelku neškodné formě ukazovátek, nezůstávají nepovšimnuté. V první přednášce se doktor Konečný věnoval jejich historii. Účastníci zjistili, že velké objevy nebývají pouze osamělým zábleskem geniality v hlavě jednoho vědce, ale spíše pomalu dozrávajícím konceptem řešeným mnoha současníky, dokud nepřišel někdo, kdo vše poskládal dohromady. Přesto, že se jednalo o přednášku o historii, nebyl vynechán ani pohled do budoucnosti.

V průběhu nás dále čekalo i mnoho dalších přednášek a programů. Doktorka Jurmanová názorně demonstrovala jevy paprskové optiky (odraz, lom, totální odraz) i vlnové optiky (interference, difrakce). Pan docent Bochníček objasnil otázku, kterou si lidstvo kladlo už od nepaměti. Co je světlo?  Ani docent Mrňa z Ústavu přístrojové techniky AV ČR nezůstal pozadu a přednáškou na téma výkonové lasery v průmyslových aplikacích potěšil nejednoho milovníka těchto nebezpečných hraček. Komu by ani toto nestačilo, mohl se těšit na informace o Einsteinovi a jeho vlivu na laserovou problematiku, fluorescenci nebo atomech a stimulované emisi. 

Nemyslete si ale, že se v těchto třech dnech jednalo pouze o suchopárně nalejvárny znalostí, zajímavé přednášky a odborné programy byly prokládány i dalšími aktivitami, tedy hned po poznávání historie laseru přišlo poznávání se navzájem mezi účastníky a další fyzikálně laděné dobrodružné aktivity se proplétaly celou akcí. Jednou bylo nutné objevit v sobě talent akčního hrdiny a proplést se laserovou sítí, jindy využít tepelných vlastností světelných zdrojů. 

laser3 113 1350x900


Protože ale nejen teorií živ je fyzik, bylo úterní odpoledne věnováno experimentu a měření. Ve skupinkách si studenti vyzkoušeli difrakci na otvorech, Michelsonův interferometr a jiné laseruplnné aktivity. Tato měření pak, jako správní vědci, odprezentovali ostatním účastníkům na konci kurzu, hned po kvízu záludných otázek, kde ti nejšikovnější mohli, krom nevídaného respektu lokálních vědeckých kruhů, získat i drobné odměny. Tímto byla tato čtyřdenní událost završena a všichni zúčastnění se mohli začít těšit na příští rok. 

laser2 113 120x1600


Pokud jste středoškolák a událost vás zaujala, nebojte se a přidejte se příští rok k nám. Pokud jste učitel, neváhejte a dejte o nás vědět svým studentům. Veškeré informace naleznete zde.


Více článků

Přehled všech článků

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info