Metodika výuky středoškolské matematiky

Učební text k předmětům XS090 Asistentská praxe, MUC86 Pedagogická praxe z matematiky 1, MUC87 Pedagogická praxe z matematiky 2 a XS900 Souvislá pedagogická praxe pokrývá metodiku prakticky celé gymnaziální matematiky. Opírá se přitom o téměř padesát let zkušeností autorky z výuky matematiky na gymnáziu, ale také o více než dva roky intenzivní spolupráce se studenty učitelství matematiky na PřF MUNI. Publikace by mohla být užitečná nejen pro studenty učitelství a mladé začínající učitele, ale možná by v ní mohli pro svoji práci najít inspiraci i zkušení učitelé.

28. 12. 2023 Berenika Chromá učitelé ZŠ a SŠ studenti učitelství

Bez popisku

RNDr. Miluše Baráková působí na Ústavu matematiky a statistiky PřF MUNI jako oborová didaktička, která v posledních letech s novými učitelskými akreditacemi provádí studenty učitelství asistentskými a pedagogickými praxemi z matematiky, a to od prvních tipů, jak na praxe na středních školách a gymnáziích, až po závěrečnou hospitaci plnou pochval, co se povedlo, a doporučení, co se dá pro příště zlepšit.

Nyní pod záštitou Ústavu matematiky a statistiky spatřuje světlo světa její publikace metodického zpracování jednotlivých témat středoškolské matematiky, kterou si představíme níže. Abychom o publikaci jen nemluvili, podívejte se sami:

Metodika výuky středoškolské matematiky online zde

Po rozkliknutí zeleného tlačítka výše se vám zobrazí úvodní stránka učebnice na Elportálu IS MU, z níž vás modré tlačítko Vstoupit do publikace přesměruje přímo do elektronické publikace. V ní pak uvidíte nabídku 11 oddílů, od Základních poznatků z matematiky, přes všechna hlavní témata středoškolské matematiky, až po komplexní čísla, která se na SŠ někdy ani neprobírají. Bonusovým oddílem jsou potom Další materiály, kde najdete tipy na zajímavé odkazy, návrh tematického plánu pro výuku matematiky na čtyřletém gymnáziu a odkazy na procvičovací testy a kvízy.

Hnědé kolonky jednotlivých oddílů jsou rozbalovací, a tedy se vám po kliknutí na libovolnou z nich nabídnou suboddíly, které odpovídají konkrétnějším částem celého tématu.

Výběrem některého z těchto suboddílů se zobrazí text, obvykle začínající stručným přehledem probírané teorie, který dle tématu obsahuje i názorné obrázky. Na teorii navazuje stěžejní část publikace, jíž je METODIKA. Autorka v ní dle svých zkušeností navrhuje, jak dané téma pojmout, na co látka navazuje, odkud začít, které části žákům pořádně zdůraznit a někdy i uvádí, v čem žáci často chybují.

Na Metodiku pak navazuje sbírka vybraných úloh, základních i rozšiřujících, početních i slovních, nabízí-li to dané téma.

Autorku jsme oslovili s dotazem, co ji k tvorbě takovéto publikace vůbec motivovalo a jak dlouho na ní pracovala:

„Pracovala jsem na ní při svém zaměstnání středoškolské učitelky matematiky velmi dlouho, dá se říct desítky let. Když jsem v roce 2020 po ukončení pracovního poměru na Gymnáziu Křenová nastoupila na PřF MUNI do pozice oborové didaktičky matematiky, čím dál víc jsem si uvědomovala, že bych se měla postarat o zpřístupnění mých zkušeností z téměř 50 let výuky gymnaziální matematiky nejen mým kolegům na Křenové, ale zejména budoucím učitelům matematiky, kteří studují nebo nedávno dokončili studium učitelství. Pustila jsem se tedy velmi vážně a intenzivně do vytváření publikace, do níž jsem občas zahrnovala i některé nové zkušenosti, které jsem získávala při práci se studenty na praxích.“


Více článků

Přehled všech článků

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info