Chemické domino: Anorganické názvosloví

Názvosloví anorganických sloučenin není nutné procvičovat jen doplňováním na papíře. Existuje mnoho způsobů, jak žákům toto učivo zpříjemnit. V tomto článku si představíme adaptaci všem známé hry. Seznamte se s Chemickým dominem.

20. 9. 2023 Kateřina Kocábková Anežka Hudecová Patrik Pospíšil učitelé ZŠ a SŠ studenti učitelství

Bez popisku

Není těžké uhodnout, že většina z Vás již někdy slyšela o klasickém dominu. Všichni si jistě hned představí herní kameny rozdělené napůl, s čísly znázorněnými v podobě puntíků. Každý z hráčů postupně přikládá jeden ze svých kamenů do řady tak, aby dva sousední kameny sdílely stejné číslo. Nicméně spojování čísel nemusí být jediný způsob, jak si užít tuto zábavnou aktivitu. Snadno ji lze totiž přetvořit v nástroj na procvičování v hodině chemie např. pro anorganické názvosloví.

Můžeme si představit mnoho způsobů, kterými lze přetvořit klasické domino na domino procvičovací. V tomto článku bychom Vám rádi představili některé z nich. Jedna z výhod této aktivity je bezpochyby její variabilita a také možnost snadno nastavit obtížnost – lze ji proto využít jak na druhém stupni základní školy a nižších gymnáziích, tak i pro vyšší stupeň gymnázií a střední školy. Pro realizaci opakování tímto způsobem je dobré žáky ve třídě rozdělit do skupin po čtyřech až pěti. Každý z nich obdrží sadu různých kartiček a aktivita probíhá jako klasická partie domina.

Nejjednodušší způsob, jak využít domino pro procvičení anorganického názvosloví, je bezpochyby připravit kartičky, kdy jedna polovina kartičky patří názvu sloučeniny a druhá sumárnímu vzorci. Tento způsob lze využít pro procvičení určité skupiny sloučenin s tím, že se na kartičkách budou opakovat. V případě využití této varianty je nutné ovšem vytvořit dostatečné množství kombinací, aby mohlo být možné pro všechny studenty ve skupině přiřadit dostatečný počet karet.

Obrázek 1: Simulace rozehrané partie chemického názvosloví

Další způsob, jak uplatnit chemické domino při opakování anorganického názvosloví, je možnost využití speciálních kartiček. Na každé polovině každé kartičky je uvedena sloučenina, se zvýrazněným atomem. Daný (zvýrazněný) atom má konkrétní oxidační stav. Cílem hry je přikládat k sobě karty tak, aby vždy dvě sousední políčka sdílela stejné oxidační číslo zvýrazněných atomů. Lze také přidat názvy sloučenin popsané slovně. Princip aktivity ovšem zůstává stejný, a to, že dvě sousední políčka musí sdílet stejné oxidační číslo hlavního prvku. Tato varianta chemického domina je rozpracována do tiskové podoby a je možné si ji stáhnout na konci článku.

Obrázek 2: Náhled dokumentu s kartičkami

Další varianta, která pochází Kateřiny Kocábkové, která se rozhodla domino využít pro opakování anorganického názvosloví vychází z jiné myšlenky. Princip hry spočívá v tom, že na každé polovině kartičky se nachází atom v konkrétním oxidačním stupni. V levé polovině je umístěn anion (např. O-II), na pravé naopak kation (např. H+). Úkolem žáků je přiřadit kartičky tak, aby dvě sousední políčka tvořila neutrální molekuly, tedy aby byl celkový náboj na obou částech, které se dotýkají, stejný.

Pravidla

Výhodou této aktivity je samozřejmě poměrně jednoduchý způsob procvičení učiva a zároveň extrémní variabilita hry. Je možné libovolně modifikovat varianty domina tak, aby bylo vhodné pro jakoukoliv výuku chemie, a díky tomu lze chemické domino využít jak pro střední, tak základní školu. Zároveň rozvíjí spolupráci ve skupině. Nevýhodou může být časově náročnější příprava aktivity, nicméně i přesto jistě stojí za vyzkoušení. Žáci si jistě rádi vyzkouší jinou formu opakování, kde se při učení zároveň i pobaví.

HUDECOVÁ, Anežka. Chemické domino - procvičování anorganického názvosloví varianta s přiřazováním prvků ve stejném oxidačním stupni. Tento materiál je publikován pod licencí Creative Commons Uveďte původ-Zachovejte licenci 3.0 Česká republika.

HUDECOVÁ, Anežka. Chemické domino - procvičování anorganického názvosloví varianta s přiřazováním prvků ve stejném oxidačním stupni. Tento materiál je publikován pod licencí Creative Commons Uveďte původ-Zachovejte licenci 3.0 Česká republika.

Zdroje:

  1. Envato elements. Pes a domino. Dostupné z: https://elements.envato.com/cute-dog-in-shades-being-hipster-cool-on-vacation--69BASTB
  2. KOCÁBKOVÁ, Kateřina. Náhled kartiček. Tento obrázek je publikován pod licencí Creative Commons Uveďte původ-Zachovejte licenci 3.0 Česká republika.
  3. KOCÁBKOVÁ, Kateřina. Chemické domino – průběh hry. Tento obrázek je publikován pod licencí Creative Commons Uveďte původ-Zachovejte licenci 3.0 Česká republika.
  4. HUDECOVÁ, Anežka. Chemické domino - procvičování anorganického názvosloví varianta s přiřazováním prvků ve stejném oxidačním stupni. Tento materiál je publikován pod licencí Creative Commons Uveďte původ-Zachovejte licenci 3.0 Česká republika.
  5. ŠŤOVÍČKOVÁ, Tereza Šťovíčková. Aktivizační výukové metody a jejich zapojení do výuky chemie. Olomouc, 2021. [cit. 12. 1. 2022] Dostupné také z: https://theses.cz/id/qmu999/Aktivizacni_vyukove_metody_ve_vyuce_chemie.pdf

Více článků

Přehled všech článků

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info