Angličtina pro přírodovědce

Na Přírodovědecké fakultě Masarykovy univerzity mají studenti povinnost úspěšně absolvovat zkoušku z anglického jazyka. Na bakalářském studiu na úrovni B1 a na studiu magisterském B2. K úspěšnému zvládnutí zkoušky a procvičení anglického jazyka slouží na univerzitě přípravné kurzy pořádané zkušenými lektory. 

Student učitelství si vybírá, jakého odborného zaměření si přeje zkoušku z anglického jazyka složit. Novinkou v tomto výběru je pedagogické zaměření kurzu anglického jazyka na úrovni B2. Jedná se o dvousemestrální kurz: 

  • JAT03 Angličtina pro přírodovědce s pedagogickým zaměřením I. 
  • JAT04 Angličtina pro přírodovědce s pedagogickým zaměřením II. 

Tématy, se kterými se v rámci tohoto předmětu seznámíte,  jsou např. kritické myšlení, role učitele, zpětná vazba, vzdělávání pro budoucnost, apod. 

Student učitelské dvoukombinace si tedy může zvolit, zda chce vykonávat magisterskou zkoušku z jednoho odborného předmětu (biologie, geografie, chemie, matematika, fyzika), nebo z pedagogického zaměření. 

Zeptali jsme se studenta učitelství, Vojtěcha Rozehnala, který absolvoval oba tyto kurzy, aby nám sdělil jeho osobní dojem:

Jak probíhá výuka předmětů JAT03 a JAT04? 

Angličtina pro přírodovědce s pedagogickým zaměřením I. a II. slouží nejen jako vhodná příprava pro absolvování magisterské zkoušky z angličtiny, ale také přináší náhled do učitelských metodologií. Během výuky jsme četli jak vědecké, tak i pedagogické články (např. o Gardenerových druzích inteligence), na kterých jsme procvičovali jak gramatiku, tak slovní zásobu. Celou dobu jsme se však pohybovali na jazykové úrovni B2. Jako domácí úkol jsme sledovali TedTalks, který je perfektní v tom, že nabízí anglické titulky. 

Odnesl sis z kurzu i něco víc než jen přípravu na zkoušku z angličtiny?

Nejvíce mě nadchla nauka o metodě CLIL, která je součástí předmětu JAT04, aneb jak integrovat cizí jazyk do regulérní výuky, což mně jakožto studentu matematiky a angličtiny vyhovovalo dvojnásob. Dokonce jsem si i vyzkoušel krátký výstup před třídou, během kterého jsem CLILu využíval. Pro mě měla tato část kurzu důležitý význam a jsem velice rád, že je součástí plánu. Byly to první praxe vůbec.

Proč sis vybral rovnou angličtinu s pedagogickým zaměřením, JAT03 a JAT04?

Velikou výhodou absolvování tohoto předmětu je příprava na magisterskou zkoušku z angličtiny, která je na úrovni B2. Je totiž možné absolvovat přímo tuto zkoušku a přeskočit zkoušku bakalářskou. Já, jakožto student bakalářského studia, jsem si tudíž vybral rovnou zkoušku magisterskou, abych nemusel absolvovat bakalářskou zkoušku z oborové angličtiny. 

V neposlední řadě musím zmínit paní doktorku Kubrickou. Pokud se vám podaří dostat do kurzu, kde je komornější počet studentů, můžete se těšit na debatování, spoustu diskuzí, ale zároveň budete mít více individuálního přístupu a prostoru pro dotazování. Paní doktorka je velmi vstřícná a ochotná. Obsah hodin mě mimo jiné ještě více nadchl pro budoucí povolání.