Jak se daří Sdílenu?

sdileno 190 454x454

Co vám při studiu učitelství chybí? Jakou změnu byste uvítali v předmětu Základy psychologie? Chtěli byste poznat spolužáky z jiných ročníků a ostatních kombinací? Takové otázky, jsme si kladli na nedávné schůzce Sdílena

Sdílenu se už mnohé podařilo

Sdíleno je spolek studentů učitelství přírodovědecké fakulty. O jeho vzniku si můžete přečíst v tomto článku. Hlavní myšlenka – vytvořit prostor k diskusi o studiu učitelství a komunikační síť mezi studenty navzájem i mezi studenty a vyučujícími – zůstává stejná. Nové jsou však tváře ve vedení Sdílena. 

Původní zakladatelé, v čele s Vladimírou Šťastnou, již úspěšně absolvovali a nyní  se naplno vrhají do radostí a starostí učitelské profese. Vedení spolku jsme proto přebrali my, mladší aktivní studenti - naše profily najdete na Facebooku a Instagramu. Přilákala nás myšlenka propojovat komunitu budoucích učitelů na PřF MU a také  skvělé úspěchy Sdílena v oblasti pedagogicko-psychologických předmětů, které teď zastřešuje odborný dohled Hany Vrtalové. 

Co se ve Sdílenu děje nyní

Našim hlavním cílem je, aby se budoucím učitelům na přírodovědě studovalo co nejlépe. Proto jsme hned na úvod zorganizovali veřejné střetnutí. Hlavním tématem byl povinný bakalářský předmět Základy psychologie. Zdá se nám užitečné, aby byl více praktický a zaměřený na aplikace ve třídě. Také jsme se věnovali celkové koncepci učitelského studia. 

Ze schůzky si tak odnášíme mnoho podnětů na další setkání. Srdečně Vás zveme, abyste i Vy přišli sdílet svůj názor. Sledujte nás na Facebooku a Instagramu. Společná setkání však nejsou naší jedinou aktivitou. Doufáme, že nám situace příští rok umožní pořádat i inspirativní diskuse s odborníky z praxe a také méně formální střetnutí studentů. Rádi Vás na nich uvidíme!

Online výuka z pohledu studenta

 Computer keyboard

Ráno vstanu, za pět minut mi začíná hodina. Unavená a rozespalá usedám k počítači, pouštím si Teamsy, Zoom nebo Meet. Pustím si kameru, abych se přivítala s učitelem, při první příležitosti ji zase vypnu a jdu si pro snídani...

Než se uvaří čaj, moc přednášky mi neuteče. Vrátím se k ní se snídaní a zkouším přes své žvýkání a hučení mikrofonu učitele rozeznat jednotlivá slova. Chvíli vypadává internet, chvíli se obrazovka seká, příště přistává vrtulník, jindy u někoho doma štěká pes. Člověk má někdy pocit, jako kdyby ani nebyl ve škole a ani to nebyla výuka. Všichni nějak bojují a přežívají.

S příchodem online výuky se změnilo hodně věcí. První věc, kterou člověk postřehl, bylo jakési ticho. Jste sami, jen vy a váš monitor, občas i vyučující, když mu zrovna funguje počítač. Chybí tomu všemu ale dialog. Učitelé se naučili mluvit víc sami pro sebe, protože jim chybí zpětná vazba, studenti musejí překonat nejen svůj běžný ostych, když se chtějí ozvat, ale musí si ještě zvládnout zapnout mikrofon. Možná se vám ale těžko zapíná mikrofon, když od rána do večera sedíte, mlčíte a posloucháte. I herec, než jde na scénu, se potřebuje rozmluvit. V podání studentů se rozmluvení děje ve formě povídání před hodinou, o přestávce, po hodině, při obědě. A když tohle vše zmizelo, jak kdyby už nebylo přirozené otevřít pusu a začít mluvit.

Nejen verbální komunikace hraje důležitou roli. Učitel se v běžné výuce podívá na studenty v lavici a hned dostane signál, v jakém jsou rozpoložení, jak reagují na výklad a jestli nekoukají na tabuli na právě vypočítaný příklad s vysoko zdviženým obočím. V online výuce, jakmile se vypnou kamery, učitel už zděšené nechápavé výrazy studentů nemůže vidět. Je jedno jak se tváříte, pokud nepřekonáte svůj ostych a nepromluvíte, můžete jen poslouchat a doufat, že celý výklad nějak zázračně časem pochopíte.

Zapnutí kamery ale není spása. Pamatuji na začátky online výuky, jak nepřirozené bylo vidět sebe a všechny ostatní obličeje přímo před sebou. Vidět každé poškrábání, každé upravení vlasů a každý pohyb spolubydlícího za jejich zády. Jak kdyby byl člověk pod podrobným dohledem a neměl se kam schovat. Přece jen, byla jsem zvyklá, že mě vidí pouze učitel, když se zrovna kouká mým směrem. Samozřejmě, že spolužáci vidí má záda, ale výrazy v obličeji jsou jen pro mě a mého učitele. Jaká je to pak po online hodině úleva, když si mohu vypnout kameru, ujistit se, že je vypnutá, a moct se přestat kontrolovat. 

Online výuka ale není jen o videohovorech. Velká část výuky přešla na distanční podobu a od této doby jsem si začala vážit toho, jak jsem ráda, že za normálních podmínek nejsem na učivo sama. Vždy je lepší mít možnost poslechnout si výklad od učitele, než jen dostat nějaké materiály a pročíst si je. Zvlášť, když nejsou moc dobře zpracované, protože s tím není zkušenost. Ale i když jsou dobře zpracované, člověka to unavuje. Pořád sám, hlídat si pracovní dobu a udržovat morálku. Ty online hodiny aspoň mají daný rozvrh a donutí mě na ně i vstát z postele. Co víc, když si můžu pustit přednášku díky pár kliknutím, podívám se na ni, i když bych kvůli ní cestu do školy běžně nevážila. Však u přednášky můžu uklízet, obědvat, hrát počítačové hry – cokoli, když mohu mít vypnutou kameru.

Kdybych měla distanční výuku shrnout několika slovy, byly by to sebekázeň, samota a únava. Musíte se sami pečlivě hlídat a kopat do práce, chybí vám lidský kontakt a všechno je to už tak dlouhé, že je to únavné a vyčerpávající. Těším se, až se někdy po tom roce seznámím se svými spolužáky. Těším se, až budu moct jít do školy a vidět normální tabuli. A těším se, až nebudu muset kvalitu výuky hodnotit podle kvality svého wifi připojení.

Prostor J4

Prostor J4

Zajímá vás co se skrývá pod tajemným označením J4? Pokud jste fanoušky šachu, možná byste se pokusili najít toto políčko na šachovnici, pokud jste většími fanoušky šachu, nejspíš byste si velmi rychle uvědomili, že takové políčko by bylo zcela mimo hrací plánek. Takový prostor je. Trochu mimo plánek, trochu mimo šachovnici a trochu snad mimo naše zažité způsoby.

 Abychom přestali napínat a filozofovat, v areálu přírodovědecké fakulty najdete učebnu, která je schovaná v budově knihovny. Musíte vyjít několikatery schody, ale to co na konci najdete, vás bude pravděpodobně zaímat.

Vyučují se zde totiž pedagogické předměty. Nečekejte ale dlouhé přednášky a nekonečné zápisy do sešitů. Předměty, které se zde vyučují jsou orientované prakticky a soustředí se na všechno, co by mohl učitel potřebovat, ale co už se často nestihne v běžných odborných předmětech probrat. 

Můžete zde absolvovat inspiratorium pro učitele, které je součásti pedagogicko psychologického základu a pro některé studenty je hned na začátku tím prvním přátelským přivítáním na univerzitě. Najdou se zde ale i zcela volitelné předměty. Pokud student cítí, že je jeho slabostí nervozita při výstupech před publikem, dostane příležitost a prostor, aby na sobě v tomto směru zapracoval v předmětu Komunikační trénink, který se vyučuje v podzimním semestru. 

Dále se zde také můžete naučit lépe řešit konfliktní situace nebo pracovat se skupinovou dynamikou. Některé kurzy dokáží zajistit, že vás už při vyučování nic nerozhodí nebo, že svými prezentacemi nadchnete každého znuděného středoškoláka, kterého vám práce ve školství postaví do cesty.

Zkrátka, dostane se zde pomoci každému, kdo o ni požádá. Krom předmětů se skupina kolem Prostoru J4 zapojuje i do mnoha vzdělávacích a vědecko popularizačních projektů, z nichž můžeme znát například Science Slam.

Kdo za tímto vším stojí? Prostor by byl jen prázdnou místností bez týmu, který mu vdechuje duši. Skupinu mladých lidí spojuje zvědavost, hravost a neutuchající nadšení pro to, aby bylo vzdělávání efektivní a přitom doopravdy zábavné. Všechny je naleznete zde.

Pokud vás Prostor J4 zaujal, můžete je najít i na facebooku.

Nahrávací a streamovací místnost

nahravaci mistnost 165 2880x2160

Na PřF v areálu Kotlářská vzniklo nové nahrávací centrum.

Centrum bude k dispozici studentům učitelských studijních programů pro tvorbu jejich závěrečných prací, v rámci výuky různých předmětů a případně dle zájmů jedinců. V případě volné kapacity bude možnost využití centra i pro vyučující z praxe. 

V případě zájmu o využití centra je třeba se domluvit se, kdy je v místnosti volno s panem Alanem Kuběnou (Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.), ke konzultaci ohledně technického vybavení je k dispozici Mgr. Jiřím Ledvinka (Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.).

K využití techniky v nahrávacím centru vznikly aktuálně 3 návody:

  1. Běžná přednáška s prezentací,
  2. Přednáška „cvičení“ - psaní na digitální tabuli,
  3. Přednáška s prezentací a současně využití digitální tabule.

Návod obsahuje texty doplněné o názorné obrázky. Součástí textu v digitální podobě jsou odkazy, které čtenáře rychle přesunou na potřebné kapitoly. Textová podoba návodu bude na místě k dispozici. Aktualizovaná verze bude umístěna na webu.

Sochy na MUNI

sochy na MUNI 154 677x903

Pokud jste někdy procházeli bohunickým kampusem nebo jiným areálem Masarykovy univerzity, mohli jste si všimnout nevšedních soch, které zkrášlují venkovní i vnitřní veřejně dostupné prostory. Některých si všimnete snadno, jiné denně míjíte, dokud se jednou nepodíváte pořádně a nezjistíte, že fontána před rektorátem, kolem které jste bez většího pozastavení pocházeli celé roky je dílem architekta a sochaře Zdeňka Makovského. 

Naše univerzita se tímto projektem vlastně proměnila v obrovskou galerii umění. Díla, která si zde můžete prohlédnout jsou vskutku rozmanitá. Vedle realistických soch, jako jsou busty  T. G. Masaryka, který má před starým sídlem Lékařské fakulty i celou sochu, nebo Edvarda Beneše, najdeme i sochy evokující bájné živočichy a připomínky tragických událostí, jako plastika Vlny v areálu Lékařské fakulty na Komenského náměstí. 

Studentům přírodovědecké fakulty budou asi nejlépe známé sochy stojící v areálu bohunického kampusu nebo v areálu na Kotlářské.

Hadicová postava Tanečníka, patří k těm novějším dílům, narozdíl od výše zmíněných děl zdobí univerzitu jen něco přes deset let. Patří do celého cyklu Tanečníků a dříve byli v areálu umístěni i jeho „sourozenci“.

Další z plastik jste si dříve mohli prohlédnout před Janáčkovým divadlem. Nakloněné kruhy nyní ve svém nekonečném valivém pohybu stojí mezi budovami A16 a A18.

Již méně návštěvníků univerzity se dostane k plastikám Eva a Marie, které Anatomickému ústavu věnoval autor Olbram zoubek jako poctu dárcům, kteří po smrti věnovali svá těla Lékařské fakultě k vědeckým a studijním účelům. Nalézt zmiňované plastiky můžete na malé travnaté části právě v srdci anatomického ústavu. Nikdy nekončící vzdělávací proces symbolizuje bronzová plastika Vladimíra Preclíka mezi pavilony A5 a A10. 

Plastika, které si ale musel všimnout snad každý, kdo kdy bohunický kampus navštívil, nese název Red is coming a je dílem Krištofa Kintera. Dlouhodobě zapůjčené dílo z červeného polyuretanu zdobí vstupní pavilon, kde hladce navazuje na červenou barvu vstupního portálu. Pokud vám evokuje krev, jste na správné stopě, není náhodou, že se toto dílo nachází na území lékařské fakulty a sotva pár set metrů od transfuzního centra fakultní nemocnice.

Pokud jste studovali v areálu na Kotlářské, tak víte, že kromě nejnádhernějšího jara, když začnou kvést magnolie, se může chlubit i několikery díly. Nejvýraznější, s názvem Kroužkování, se nachází přímo ve středu areálu na malém náměstíčku s lavičkami. Autorem je Marius Kotrba. Pokud vám konstrukce propletených lidských postav připomíná jinou brněnskou sochu a pokud tato socha stojí před budovou Nejvyššího správního soudu, máte pravdu. I tuto stvořil pan Kotrba. O něco dále, před budovou knihovny, se nachází třímetrová kinetická plastika Pavla Tasovského. Na vrcholu kovové konstrukce se nachází jen hrubě opracovaný kus kamene připomínající díky kyvadlu neustále přikyvující hlavu. 

Všimli jste si někdy, že jsou v botanické zahradě umístěny čtyři sochařské instalace ve formě fontán z cyklu Prameny země? Každý z nich je dílem Jana Šimka a má svůj vlastní význam. Až příště přijdete obdivovat kvetoucí záhony či skleníky, zastavte se na chvíli u Kruhu mlčení nebo vápencových Svědků věků

Toto je pouze letmý průchod a ochutnávka toho, co vše můžete na univerzitní půdě zahlédnout. Mohu vám jen doporučit, abyste si místa prošli, přečetli si o jejich tvůrcích a významu, který přesahuje okrajové zmínky nacházející se v tomto článku. 

Pokud byste se o sochách chtěli dozvědět vše na jednom místě, mám pro vás dobrou zprávu. Ve spolupráci Magistrátu města Brna a Masarykovy univerzity vznikla story mapa, která vás nejen po všech zmíněných dílech provede.

Co je Minecraft: education edition?

minecraft5 138 800x438

Co je Minecraft?

Minecraft je počítačová hra v otevřeném světě, který se skládá z jednotlivých krychlových bloků, které si můžete představit jako takové LEGO kostky. Bloky můžete ničit a získávat, nebo je pokládat a je to jen a jen na vás, co ve svém světě uděláte. Minecraft představuje svobodu a volnost a rozvíjí kreativitu. Hra zaujala hráče natolik, že se jedná se o jednu z nejhranějších her vůbec a slyšel o ní skoro každý žák.

A co je Minecraft: education edition?

Univerzálnost světa složeného z bloků představuje spoustu možností, jak jej využít. Proto vznikla verze Minecraftu do škol, Minecraft: education edition, která přináší světy a výukové lekce určené do výuky. Učiteli umožňuje přímo ve hře žáky usměrňovat, kontrolovat a komunikovat s nimi. Studenti si zase mohou ukládat svůj postup.

 

Pro koho je?

Minecraft má snadné ovládání a zvládají jej i malé děti, takže pro žádnou věkovou skupinu nebude hru náročné hrát (alespoň s trochou cviku). Ke hře lze navíc získat podrobný tutoriál. Minecraft běžně hrají děti i dospělí, co se týče Minecraft: education edition, záleží na zvolené výukové lekci. K dispozici jsou výukové lekce pro 1. a 2. stupeň základní školy a střední školu. Lekce bývají označené věkem, pro který jsou vhodné.

V jakých předmětech lze Minecraft: education edition využít?

Kdekoli, ideálně tam, kde jsou dostupné výukové lekce. Nabídka anglických materiálů je sice o dost pestřejší než těch českých, ale i zde lekce postupně přibývají. Nejširší je nabídka pro výuku programování v informatice, dále jsou aktuálně k dispozici české materiály pro chemii, biologii, zeměpis, fyziku, matematiku a český jazyk.

Jaké lekce ve hře najdu a jak probíhají?

Z přírodovědných lekcí v češtině jsou to třeba biochemický svět obřích modelů enzymů a aminokyselin, o kterých se dozvíte spoustu informací, z biologie je to model lidského ucha, do kterého si můžete vlézt, z fyziky je to svět plný různých typů elektráren a zdrojů elektřin a z matematiky mapa, ve které procházíte hádanky z aritmetických posloupností. Klidně si ale můžete založit vlastní svět, ve kterém můžete zadat žákům úkol, například něco společně postavit. Představivosti se meze nekladou.

V lekcích mívají žáci zadané úkoly, někdy jsou spíše zábavné a umožní jim prozkoumat daný svět, jindy jsou právě úkoly formou učení či procvičování. Po světě bývají rozmístěné tabule s textem a obrázky, které jsou zdrojem informací o daných tématech. K lekcím jsou také mnohdy zpracovány výukové materiály a metodické příručky.

Hezky popsané některé lekce včetně ukázek z nich najdete na stránkách Studentského trenérského centra Microsoft

Proč zařadit Minecraft: education edition do výuky?

  • Žáci mohou pracovat společně pomocí propojení jejich virtuálních světů, rozvíjí tak svou schopnost komunikovat, spolupracovat a pracovat v týmu.
  • Můžete si prohlédnout spoustu obrovských modelů na vlastní kůži a doslova se v nich proletět. Málokdy narazíte na takovou příležitost a zažijete dechberoucí pohled třeba na molekuly z úplně jiné perspektivy.
  • Ve hře je možné provádět vědecké experimenty, které by do výuky běžně nešly zařadit, třeba kvůli bezpečnosti. 
  • Hra aktivizuje žáky a rozvíjí důležité kompetence, například v oblasti IT.
  • Je to zábava a příjemná změna :).

Kde získám informace?

Minecraft: education edition má oficiální webové stránky dostupné v angličtině a v češtině. Pro sledování aktuálního dění a sdílení s komunitou můžete navštívit facebookové stránky hry. 

Na českých webových stránkách jsou k dispozici materiály a výukové lekce v češtině. Najdete zde odkaz na tutoriál, informace o proběhlých akcích jako jsou soutěže pro žáky či webináře pro učitele. Z této stránky si také můžete stáhnout příručku pro učitele v češtině, ve které je podrobně popsáno, kde a jak Minecraft koupit a instalovat, jak hru spustit a jak se ovládá. Je v ní také vysvětleno fungování doplňku Classroom Mode, který do hry přidává učitelský mód umožňující komunikaci se studenty přímo ve hře, a jak lze Minecraft: education edition zařadit do výuky.

Tématem jsme se zabývali již v článku Jak získat Minecraft: education edition?.

minecraft2 136 800x434 minecraft4 136 800x420

Jak získat Minecraft: education edition?

minecraft8 138 800x435

Zásadní otázka, zvládne to můj počítač?

Nejedná se o nijak náročnou hru a měl by ji zvládnout každý počítač, jen si připravte doporučených 16 GB místa na harddisku. Stáhnout si můžete verze pro Windows, Chromebook, Mac a iPad, pro využití ve výuce je aktuálně dostupná verze pro Windows a Mac. K ovládání hry je potřeba myš a klávesnice, nebo dotyková obrazovka.

Jak stáhnu Minecraft: education edition?

Ohledně stažení máte několik možností. Můžete si stáhnout demo verzi přístupnou pro všechny zdarma, zaplatit si Minecraft: education edition pro školu nebo využít Minecraft: education edition dostupný pro studenty a vyučující Masarykovy univerzity zdarma.

Níže je popsán stručnější, ale plně funkční návod ke stažení, pokud byste potřebovali návod podrobněji, doporučujeme článek z webu Studentského tréninkové centra Microsoft.

Demo verze

Program můžete stáhnout z oficiálních webových stránek. Webové stránky pro stažení jsou dostupné v angličtině, ve hře je automaticky nastavená čeština. Do demo verze se dostanete tak, že po stažení nebudete přihlašovat svůj Microsoft účet a zvolíte ukázkovou lekci. Zvolte Zahájit hodinu, vyberte lekci a klikněte na Vytvořit svět. Dostanete se do hry, která vás dále sama navede.

V demo verzi jsou k dispozici tři výukové lekce, Hodina kódu 2019, Hodina kódu 2020 a Lekce řešení dobrých problémů (lekce se mohou měnit). Lekce Hodina kódu se týkají programování a jsou vhodné pro mladší hráče od 7 let. Určitě jimi zvládne projít každý, aby si prohlédl, jak prostředí a výuková lekce může vypadat. Lekce řešení dobrých problémů je vhodná pro hráče ve věku 8-18 let a zatím je pouze v angličtině. Ukazuje, jak pomocí spolupráce udělat svět lepším a řeší některé významné světové společenské otázky, např. rovnost práv či problematiku rasismu.

Verze pro školy

Zakoupit licenci lze na stránkách Microsoftu, které jsou dostupné v angličtině. Licence stojí 5 $ (tzn. něco přes 100 Kč) na uživatele ročně.

Verze pro MUNI

Program můžete stáhnout zoficiálních webových stránek. Webové stránky pro stažení jsou dostupné v angličtině, ve hře je automaticky nastavená čeština. Po stažení se na rozdíl od demo verze přihlásíte pomocí své emailové adresy ve tvaru učTato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.. Budete přesměrováni na stránku jednotného přihlášení MUNI, kde zadáte své UČO a primární heslo, čímž se dostanete do hry. Pokud byste chtěli o přístupu z MUNI vědět více, kompletní informace naleznete zde

Jak začít hrát nebo přidat lekce?

Po kliknutí na Hrát si můžete si zobrazit vaše světy, které máte rozehrané či stažené, nebo přejít do knihovny. V knihovně najdete předinstalované lekce rozdělené do kategorií, ve kterých se nachází jednotlivé obory. Bohužel přestože má knihovna prostředí v češtině, samotné lekce jsou pouze v angličtině.

Lekce v češtině je nutné stáhnout. Všechny dostupné lekce by měly být k dispozici na českých stránkách Minecraft: education edition. Zde si můžete také stáhnout tutoriálový svět, pokud jste ve hře úplný nováček a chcete se naučit základní ovládání hry. Pokud se lekce či svět stáhne ve formátu .rar či .zip, je nutné je extrahovat, do hry můžete importovat pouze soubory ve formátu .mcworld. Importování lekcí je snadné – kliknete na Hrát, Importovat a z počítače zvolíte stažený soubor ve formátu .mcworld. Lekci pak najdete v Zobrazit mé světy.

minecraft5 138 800x438 minecraft7 138 800x433 minecraft10 138 800x438

Návod

Podrobný návod ke hře najdete v sekci Další odkazy na následujících webových stránkách.

Tématem jsme se zabývali již v článku Co je Minecraft: education edition?.

Jak oživit distanční výuku?

Jak oživit distanční výuku modern child uses app on tablet to study and draw 7Y8Q592

 

V době online výuky se hodí mít po ruce nějakou aplikaci, která výuku zpestří a žáky aktivizuje. S ostatními studenty učitelství jsme sestavili seznam takřka většiny nejznámějších a nejpoužívanějších online pomůcek. Nezapomínejme však, že méně je více.

Testování

  • Kahoot –  zábavná forma testování

https://kahoot.it/
Pomocí Kahootu lze ověřovat znalosti žáků zábavnou formou. V základní verzi nabízí několik typů otázek (true/false, testové otázky) a umožňuje žákům soutěžit mezi sebou. Dramatická hudba na pozadí celé aktivity rozhodně motivuje i méně zaujaté žáky. Jednotlivé soubory otázek lze sdílet s ostatními učiteli.

  • Quizizz - zábavná forma testování

https://quizizz.com/ 
Quiziz představuje opět aplikaci pro tvorbu zábavných testů. Žáci mohou testem procházet samostatně, nebo společně formou soutěže. Narozdíl od Kahootu však jde propojit s Google učebnou. Podrobnější info: https://www.tybrdo.cz/informatika/zabavne-kvizy-s-quizizz-ziskaly-nove-funkce-a-nyni-umi-i-integraci-s-google-classroom

  • Škola s nadhledem – úkoly (nejen) na interaktivní tabuli

https://www.skolasnadhledem.cz/game/1936 
Jedná se o web poskytující úkoly na interaktivní tabuli. Jsou zde různé doplňovačky, obrázky k popisu (např. části buňky), či otázky typu „true/false“. Dokonce zde lze najít pdf s pracovními listy ke konkrétnímu tématu. Tuto platformu můžete využít jak v offline výuce, tak ve výuce distanční.

  • Umíme fakta – doplňovačky, křížovky, soutěže, pexesa apod.

https://www.umimefakta.cz/ 
Jedná se o doplňovačky, křížovky, soutěže, pexesa, rozhodovačky, slepé mapy, příběhy, odkrývačky. Žáci mohou plnit úkoly jednotlivě, nebo mezi sebou soutěžit. Lze také vytvořit online třídu s nástěnkou, kam učitel zadává konkrétní úlohy ke splnění. Program mu spolehlivě seřadí, kdo kdy a jak úspěšně úkol splnil. Web zahrnuje široké spektrum témat z fyziky, biologie, matematiky, a dalších předmětů.

  • Google formuláře

https://www.google.com/forms/about/
Google formuláře jsou velmi užitečný nástroj pro ověřování znalostí žáků. Formulář nejen, že má široké spektrum typů otázek od výběru z možností přes stručnou či dlouhou odpověď po složité zaškrtávací tabulky. Výhod formulářů je mnoho: možnost zobrazení hodnotících grafů, vytipování tří nejtěžších otázek, možnost vyexpedovat excelovou tabulku se všemi výsledky, ale též možnost propojit je s Google učebnami a následně importovat hodnocení úkolu jednotlivým žákům rychle a efektivně. Ty lze v učebně následně komentovat a ukládat si komentáře do „banky komentářů“, aby učitel nemusel tytéž poznámky psát stále dokola např. u opakovaných chyb.
Školy, které spravují Chromebooky, mají dokonce možnost ve formulářích při písemce zakázat otevírání jiných oken.

  • Seterra – zeměpisné kvízy

https://online.seterra.com/cs
Velice sympatické procvičování zeměpisných znalostí pomocí slepých map apod.

  • Únikovky (nejen) v Google dokumentech a v Google Slides

Dalším naším tipem pro vás budou únikové hry, pomocí nichž lze naučit zábavně snad i to nejvíc nezáživné učivo. Žáci jsou motivováni snahou uniknout z místnosti. Cílem je postupně na základě informací získaných během hry poskládat dohromady určitý kód či klíčové slovo a pomocí něj „uniknout z místnosti“, nebo splnit svou misi.
Videonávod: https://youtu.be/jjKkmRdQ8ac
Velmi podrobné informace, další videonávody a shrnutí: http://hravadejeprava.blogspot.com/2020/11/unikovky-online-jak-na-ne-mate-totiz.html

Digitální tabule

  • Jamboard

https://jamboard.google.com/
Jedná se o produkt Googlu, který tedy lze nejlépe využít v Google učebně, stejně tak je ale možné používat jej i při výuce pomocí zoomu a v dalších aplikacích. Jamboard by se dal popsat jako nepopsaný list – něco mezi wordem a powerpointem. Jamboard by se dal zařadit nejen jako digitální tabule, ale též k vytváření myšlenkových map, k tvoření seřazovacích či doplňovacích cvičení apod.

  • Whiteboard

https://whiteboard.fi/
Elektronická tabule, která umožňuje nejen sdílení studentům, ale lze též úkoly, obrázky či rovnice zde vytvořené při výuce následně uložit a sdílet s žáky.

  • Collboard

https://collboard.com/
Taktéž elektronická tabule. Se studenty můžete sdílet tabuli buďto v režimu zobrazení (pouze pro sledování), nebo jim umožnit na tabuli taktéž pracovat.

  • Classroomscreen

https://classroomscreen.com/
Velmi intuitivní mapa, kde jsou užitečné nástroje jako stopky, časovač, házení kostkami, losovač vložených jmen, hodiny, kreslící nástroje, semafor, „oddělovač činností“ se třemi možnostmi (společná práce, ticho, naslouchání, zeptej se souseda).

Kreativní ověřování znalostí

  • Flippity

https://www.flippity.net/
Tvorba velmi různorodých online cvičení - únikovky, virtuální šibenice, spojování obrázků s texty, pexesa a další.
Videonávod: https://www.youtube.com/watch?v=xGg0ck9Kheo
Online workshop Flippity (nejen) ve výuce zeměpisu: https://www.youtube.com/watch?v=Ymld3ibwfow

  • Learning apps

https://learningapps.org/index.php?overview&s=&category=0&tool=
Podobná platforma jako Flippity - lze zde tvořit spojovací úlohy, křížovky, pexesa a další. Zároveň je možnost již vytvořené materiály sdílet mezi učiteli navzájem, proto je web už nyní plný množství úkolů do biologie, chemie, fyziky, zeměpisu i ostatních předmětů.

  • Mindmapy aplikace

https://app.wisemapping.com/
https://go.gliffy.com/go/
Myšlenkové mapy jsou využívány právě pro grafické třídění informací nebo vlastních myšlenek. Děje se tak pomocí výběru klíčových slov, ty mohou být doplněny obrázky. Říká se, že se tak zapojuje i druhá méně využívaná hemisféra. Rozhodně ale tento způsob práce propojuje učivo úplně nečekaným způsobem a probouzí ve studentech kreativitu, též vlastní iniciativu. Lze jej velmi dobře využít pro shrnutí učiva - v onlinu ideálně tak, že vytvoříte mapu, exportujete ji (nebo použijete PrintScren) a přenesete žákům do jamboardu.

  • Fakebook

https://www.classtools.net/FB/home-page?fbclid=IwAR0_T4u3HsLUkKHeZbHKxjIRz0FcH1P0JNE2o_F5LCEMSUfYTXqZB2zhylE
S žáky lze namísto nudných testů vytvořit v rámci daného učiva „fakebookové profily“ shrnující učivo. Někdo by mohl namítat, že tato platforma se hodí spíše do politologie, literatury, dějepisu, či hudební výchovy, kde budou žáci vytvářet profily Johna Lennona či Abrahama Lincolna. Stejně tak lze ale rozdat žákům do skupin k nastudování skupiny organismů (ploštěnce, žahavce, hlísty) a následně je nechat vytvářet profily jednotlivých zástupců organismů. Nejde o klasický facebook, ale pouze webovou stránku, kde přímo žák vkládá obrázky na místo profilové fotografie, vytváří příspěvky a následně pomocí odkazu a hesla sdílí s ostatními. Profily lze poté využít i v písemce např. otázkou: „Co by na profilu tasemnice určitě nemohlo být?“ (správná odpověď: Vztahy - hledám samečka. Tasemnice jsou totiž hermafrodité).

Konkrétní příklad využití s tasemnicí:
Profil tasemnice - https://www.classtools.net/FB/1271-VWEfG5 (heslo: tasemnice)

Rozdělování žáků do menších skupin

Rozdělování žáků do menších skupin je klíčovým bodem pro zapojení všech členů třídy, obzvláště u tříd s 30 lidmi. Bohužel ne všechny programy, s nimiž na školách pracujeme, mají v sobě zahrnutou možnost automaticky vytvářet podskupiny a žáky do nich v průběhu hodiny rozdělovat. Jmenujme tedy některé z programů, které tuto schopnost mají, a též způsoby, jak těchto „breakout roomů“  docílit i pomocí jiných platforem.

  • Zoom breakout rooms
  • MS Teams
  • Google Meet - právě v Google Meetech je potřeba vytvořit dokument/powerpoint s pomocnými odkazy s dalšími Meety. Na tyto odkazy poté žáci po vyzvání přecházejí. Jinou možností je odkazy na Meety pro menší skupinku vložit přímo do materiálů Google učebny.

Hlasování

  • Zoom poll

Hlasovací systém v rámci aplikace zoom.

  • Socrative - hlasovací systém

https://www.socrative.com/
Socrative je jednoduchý a přímočarý hlasovací nástroj, který lze využít pro oživení jak offline výuky, tak onlinu. Studenti mohou hlasovat pro nejlepší výkon svých spolužáků apod. Vyučující vždy vytvoří hlasovací místnost, studenti se do ní pomocí jeho jména (či jiného smluveného hesla) přihlásí, zadají své jméno a mohou hlasovat.

Sdílení informací navíc, zajímavostí

  • Padlet – Online nástěnka

https://padlet.com/dashboard
Padlet je online nástěnka, kde lze sdílet videa, obrázky, krátké texty, odkazy na stránky či malovat obrázky vlastní. Příspěvky je možné dokonce likovat a komentovat, není třeba nějakého přihlašování studentů. Nástěnku je možné mít strukturovaně rozdělenou do přehledných sloupců nebo kreativně umísťovat příspěvky, kam je zrovna potřeba.

Dotazníky

  • Survio

https://www.survio.com/cs/
Zde lze vytvořit dotazníky a nechat je vyhodnotit žáky.

Virtuální prostředí pro výuku

  • Gather town

https://gather.town/
Aplikace funguje jako virtuální svět, kde jsou místnosti s řadou využití - konferenční místnost umožňuje všem zúčastněným poslouchat jednoho přednášejícího, místnost, kde se všichni baví, nebo místnost, kde je pro komunikaci potřeba dostat se se svým panáčkem do blízkosti jiného. Žáci se do sdíleného prostoru dostanou jednoduše přes „invite link“.
Jediná nevhoda je, že aplikace je zdarma pouze pro skupinu 25 žáků.
Více podrobných informací najdete zde: https://zachranzemepis.cz/gather-town-virtualni-svet-pro-online-vyuku/?fbclid=IwAR1r8irerw4SunMsbKBkAXBF3GsIFK3vfynlA7I9qKR4vHs9pPkFlTT9214

  • Wonder

https://www.wonder.me/
Wonder je podobná aplikace jako Gather Town, avšak prostor sdílený s žáky není rozdělen na různé místnosti. Žáci se do aplikace taktéž připojují přes zvací link.

Zdroje:

https://dejtemipevnybod.cz/
https://www.tybrdo.cz/informatika/
https://zachranzemepis.cz/

Na online frontě (část první)

Na on line frontě

V půlce září jsme s kolegy z J4 (učebna a také prostor, kde vyučujeme naše předměty) zažívali ohromnou nejistotu. Plánování výuky tradičně kontaktních předmětů, které stojí na osobní interakci s našimi studenty, když jsme nevěděli, jakou formou bude výuka probíhat, bylo značně stresující. Věřím, že jako studenti učitelství jste zažívali podobnou míru stresu jen možná na jiných frontách.

“Co to znamená pro moje studium? Jak to bude s praxemi? Jaké předměty mi budou uznány? Kolik práce to bude znamenat? A co moje diplomka?” Tohle jsou samozřejmě jen moje domněnky o tom, co se vám honilo hlavou a možná jsem některé důležité části úplně vynechala.

S blížícím se koncem září nám však začínalo být jasné, že se bez online výuky neobejdeme, a tak jsem se naplno vrhli do návrhů našich kurzů. Jakkoli jsme se shodli na tom, že máme důvěru v naše “offline učitelské kompetence”, u těch onlinových jsme si zdaleka nebyli tak jistí. “Co když je to nebude bavit? Co když tato aktivita nebude fungovat online? Jak mám komunikovat s dvaceti studenty na jedné obrazovce?” Pochybností nebylo málo, ale nezbývalo nám nic jiného, než se ponořit do studia toho, jak vypadá kvalitní online výuka. Zároveň bylo potřeba v tomto ohledu nabrat vlastní zkušenosti, i kdyby to mělo být cestou “pokus - omyl.”

Tento článek prosím berte jako seznam tipů, triků a aktivit, které jsme buď sami vymysleli, empiricky vypozorovali či objevili při našem sebevzdělávání v oblasti online výuky. Nečekejte expertní vhledy odborníků na online výuku, ale spíš sdílení nově (i dříve) nabytého know-how vašich (o něco) starších kolegů. Doufám, že vám článek bude užitečný ve vaší vlastní výuce nebo vám pomůže přispět k lepšímu učení v roli studentů (i z té totiž můžete inspirovat vaše vyučující). Byla bych rovněž ráda, kdyby se tento článek dostal i k mým univerzitním kolegům, kteří zrovna hledají inspiraci, jak v online prostředí pracovat. Protože věřím, že dlouhého čtení máte v poslední době nad hlavu a já sama nejsem zrovna fanouškem dlouhých článků, můžete se těšit na sérií kratších blogových článků z naší dílny. No dobrá, možná ne kratších, ale za to informačně nabitých. V prvním dílu bych se chtěla věnovat tomu, jak se dá pracovat se skupinou z hlediska vyvolání diskuze a získání zpětné vazby.

Práce se skupinou v online třídě

Vytvořit spolupracující atmosféru v online prostoru s všeobjímajícím tichem z “mutovaných” mikrofonů není lehký úkol. Pro výuku našich předmětů jsme jednotně zvolili platformu ZOOM Cloud meetings, neboť nabízí celou řadu nástrojů podporujících skupinovou práci a interaktivitu mezi účastníky hovoru. Tím zásadním je možnost tzv. breakout rooms. Jedná se o funkci, která nám umožňuje studenty rozdělit do menších skupinek, ve kterých studenti paralelně spolupracují na zadaném úkolu. Lektor pak může dle potřeby jednotlivé skupiny “navštívit” nebo dokonce odeslat zprávu do všech skupin současně. Obdobnou funkci (v poněkud komplexnějším provedení) nabízí také Google meet a od konce listopadu také MS Teams. S funkčností breakout roomů ve dvou výše zmíněných platformách však zatím nemám mnoho zkušeností. V následujících odstavcích budu většinou popisovat univerzálně použitelné nástroje napříč platformami, ale bude se věnovat také nástrojům, které jsou specifické pro ZOOM.

 

Možnost rozdělit studenty do menších skupin poskytuje celou řadu výhod z hlediska dynamiky skupiny: Těmi nejdůležitějšími jsou za mě aktivizace studentů a vytvoření prostoru pro sdílení v rámci zadaných aktivit. Ze zkušenosti mají studenti mnohem větší tendenci sdílet svoje myšlenky a závěry v celé skupině, pokud předtím dostanou možnost je prodiskutovat se svými kolegy v menší skupině. Skupinová práce také může jednotlivce obohatit o nápady a postřehy ostatních členů skupiny a zpětná vazba, kterou pak lektor získá na zadanou otázku či úkol je pak mnohem bohatší.

 

Jak na zpětnou vazbu

Nemálo stížností od mých učitelských kolegů padlo na nedostatek zpětné vazby od studentů v online prostředí. Při své výuce trvám na zapnuté webkameře (některé aktivity se bez ní zkrátka a dobře neobejdou), i přesto však narážím na momenty, ve kterých se mi od studentů nedostává žádné nebo jen velmi malé reakce. Nemyslím si, že následující nástroje jsou všespásné, ale domnívám se, že pro studenty i lektory celý proces získávání zpětné vazby trochu více zpřehledňují. Ticho, které následuje po položení otázky může mít vícero příčin: příliš složitá otázka, příliš triviální otázka, příliš unavený nebo nesoustředěný student, studentův strach z následků, když odpoví špatně či studentova nevědomost toho, jakým způsobem má na položenou otázku vůbec reagovat. Výše uvedené příklady rozhodně nejsou kompletním seznamem příčin a některé z nich ani nejsou snadno a jednoduše řešitelné. V následujícím odstavci bych se chtěla blíže zaměřit na poslední z jmenovaných příčin: neznalost způsobu, jak na danou otázku vůbec odpovědět. Ze zkušeností a mnoha absolvovaných náslechů, je totiž jednou z příčin nejvýznamnějších. 

 Lektor se v hodinách snaží získat hned několik druhů zpětné vazby. Patrně nejběžnějším typem je prosté ověření toho, zda studenti rozumí právě vysvětlenému např. zadání úkolu. Jednoduchý trik, jak instantně získat zpětnou vazbu, je požádat všechny studenty, aby ukázali zdvižený palec v případě, že rozumí a nebo palec dolů pokud ne (v některých případech se dá také nabídnout poloha palce “někde mezi” oběma polohami, pokud se daný jedinec cítí, že je v porozumění “napůl cesty”). ZOOM pro tyto případy dokonce nabízí možnost hlasování Yes/No či emotikon zdviženého palce. 

 Někdy však potřebuji od studentů odpověď, která nemá binární charakter. Kupříkladu pokud se ptám na získaný počet bodů v zadané aktivitě, mohu je požádat, aby mi všichni na kameru ukázali počet prstů či napsali číslo na kus papíru a ten pak namířili na kameru. Poslední užitečný nástroj, který v této oblasti používám je takzvaný teploměr. Ten využívám v případě, že mě zajímá míra přítomnosti nějakého jevu. V tomto případě žádám studenty, aby výškou, do které zvednou ruku, ukázali např. míru porozumění dané látky. Jako skvělé “měřítko” se zde nabízí hrana obrazu, kdy můžete vaše studenty požádat, aby zdviženou rukou mířili k pravé (či levé) hraně obrazu s tím, že ruka dole ve spod znamená nízkou míru porozumění a nahoře naopak vysokou. Díky zarovnání ruk o hranu tak můžete velmi rychle a přehledně získat zpětnou vazbu o tom, jaká míra porozumění panuje v celé skupině. Výhodou těchto pokynů je, že studenti mají jasnou představu o tom, jakým způsobem mají svému vyučujícímu poskytnout zpětnou vazbu a klade velmi nízké nároky jejich vstup.

 Nicméně jsou případy, kdy jako lektor potřebuji získat více než jen prosté ověření. V těchto situacích je dle mého názoru stejně důležité být co nejvíce transparentní ve svých pokynech. Samozřejmě, že se dá využít staré dobré vyvolávání, ale pokud stojím o to, aby příspěvky mých studentů přicházely na základě dobrovolnosti, tak využívám variace na následující formulaci:

 “Prosím, aby 3 z vás sdíleli, jakou strategii jste v této hře zvolili.”

 Výhodou je, že v tuto chvíli studenti ví, že je potřeba, aby tři ze skupiny promluvili a zároveň ví, že po naplnění těchto slotů bude lektor pokračovat dál. Z mé zkušenosti takto jednoduše ohraničená instrukce značně urychluje získávání zpětné vazby.

 

Prezentace ve skupině. Ve svých předmětech běžně potřebuji, aby moji studenti prezentovali výsledky svojí práce svým kolegům nebo jen sdíleli své myšlenky a nápady. Pokud se jedná o prezentaci v pravém slova smyslu, ráda k těmto účelům využívám funkci Spotlight v ZOOMu. Jedním kliknutím na obraz studenta mohu zařídit, že jej ostatní studenti uvidí přes většinu obrazovky, zatímco ostatní studenti zůstávají stále viditelní v horní liště nad zvětšeným obrazem. Výhodou této funkce je také to, že mohu zvýraznit vícero studentů, kteří zrovna prezentují.

Nicméně prezentování má v mých hodinách často podobu sdílení nápadů a myšlenek, na které studenti přišli při předcházející diskuzi ve své skupince. Přestože proudí diskuze v menších skupinách velmi živě, v momentě, kdy dojde v návratu do celé velké skupiny a já požádám o zmiňované sdílení, často nastává hrobové ticho. V tomto ohledu se mi velmi osvědčilo zadat, aby si již při společné práci skupina zvolila svého mluvčího, který pak závěry sdílí. Tato jednoduchá instrukce mi významně šetří čas a šetří i nervy studentů ze skupiny, kteří jinak napjatě očekávají, kdo z nich nakonec “bude muset” mluvit. Pokud má aktivita několik fází, kde se střídá práce ve skupině a sdílení, mohou se navíc studenti v roli mluvčích vystřídat.

 

 Poslední užitečný nástroj, který jsem v online prostředí objevila, je způsob, jakým můžu alespoň částečně nahradit našeho ikonického plyšového tygra (náš lektorský talking- piece). Pokud to můj časový management hodiny dovolí, většinou se na závěr všech studentů ptám, co si z mé hodiny odnáší. V tuto chvíli je požádám, aby každý, který promluví, rovnou předal slovo někomu dalšímu. Tento jednoduchý pokyn zajistí, že Poslední užitečný nástroj, který jsem v online prostředí objevila, je způsob, jakým můžu alespoň částečně nahradit našeho ikonického plyšového tygra (náš lektorský talking- piece). Pokud to můj časový management hodiny dovolí, většinou se na závěr všech studentů ptám, co si z mé hodiny odnáší. V tuto chvíli je požádám, aby každý, který promluví, rovnou předal slovo někomu dalšímu. Tento jednoduchý pokyn zajistí, že proud sdílení se až do konce nezastaví a celé závěrečné kolečko díky němu proběhne maximálně efektivně.

 

Na závěr 

Vyvolání diskuze ve skupině a získávání zpětné vazby od studentů je nesmírně komplexní problematika, na kterou se dá nahlížet z mnoha úhlů. V těchto odstavcích jsem se pokusila nabídnout několik užitečných nástrojů, které v džungli online výuky usnadnily život mně a věřím, že i mým studentům. Doufám, že některé z nich pomohou i vám a pokud máte vlastní tipy a triky v této oblasti, buVyvolání diskuze ve skupině a získávání zpětné vazby od studentů je nesmírně komplexní problematika, na kterou se dá nahlížet z mnoha úhlů. V těchto odstavcích jsem se pokusila nabídnout několik užitečných nástrojů, které v džungli online výuky usnadnily život mně a věřím, že i mým studentům. Doufám, že některé z nich pomohou i vám a pokud máte vlastní tipy a triky v této oblasti, budu moc ráda, když je se mnou budete sdílet. Přeju hodně zdaru, úspěchů a radostí ve vaší online výuce :).

 

Autorka: Hana Vrtalová

Popsané nástroje a metody jsou společné dílo kolegů z prostoru J4

 

https://www.prostor-j4.cz/

https://www.facebook.com/prostorj4

Angličtina pro přírodovědce

Angličtina pro přírodovědce

Na Přírodovědecké fakultě Masarykovy univerzity mají studenti povinnost úspěšně absolvovat zkoušku z anglického jazyka. Na bakalářském studiu na úrovni B1 a na studiu magisterském B2. K úspěšnému zvládnutí zkoušky a procvičení anglického jazyka slouží na univerzitě přípravné kurzy pořádané zkušenými lektory. 

Student učitelství si vybírá, jakého odborného zaměření si přeje zkoušku z anglického jazyka složit. Novinkou v tomto výběru je pedagogické zaměření kurzu anglického jazyka na úrovni B2. Jedná se o dvousemestrální kurz: 

  • JAT03 Angličtina pro přírodovědce s pedagogickým zaměřením I. 
  • JAT04 Angličtina pro přírodovědce s pedagogickým zaměřením II. 

Tématy, se kterými se v rámci tohoto předmětu seznámíte,  jsou např. kritické myšlení, role učitele, zpětná vazba, vzdělávání pro budoucnost, apod. 

Student učitelské dvoukombinace si tedy může zvolit, zda chce vykonávat magisterskou zkoušku z jednoho odborného předmětu (biologie, geografie, chemie, matematika, fyzika), nebo z pedagogického zaměření. 

Zeptali jsme se studenta učitelství, Vojtěcha Rozehnala, který absolvoval oba tyto kurzy, aby nám sdělil jeho osobní dojem:

Jak probíhá výuka předmětů JAT03 a JAT04? 

Angličtina pro přírodovědce s pedagogickým zaměřením I. a II. slouží nejen jako vhodná příprava pro absolvování magisterské zkoušky z angličtiny, ale také přináší náhled do učitelských metodologií. Během výuky jsme četli jak vědecké, tak i pedagogické články (např. o Gardenerových druzích inteligence), na kterých jsme procvičovali jak gramatiku, tak slovní zásobu. Celou dobu jsme se však pohybovali na jazykové úrovni B2. Jako domácí úkol jsme sledovali TedTalks, který je perfektní v tom, že nabízí anglické titulky. 

Odnesl sis z kurzu i něco víc než jen přípravu na zkoušku z angličtiny?

Nejvíce mě nadchla nauka o metodě CLIL, která je součástí předmětu JAT04, aneb jak integrovat cizí jazyk do regulérní výuky, což mně jakožto studentu matematiky a angličtiny vyhovovalo dvojnásob. Dokonce jsem si i vyzkoušel krátký výstup před třídou, během kterého jsem CLILu využíval. Pro mě měla tato část kurzu důležitý význam a jsem velice rád, že je součástí plánu. Byly to první praxe vůbec.

Proč sis vybral rovnou angličtinu s pedagogickým zaměřením, JAT03 a JAT04?

Velikou výhodou absolvování tohoto předmětu je příprava na magisterskou zkoušku z angličtiny, která je na úrovni B2. Je totiž možné absolvovat přímo tuto zkoušku a přeskočit zkoušku bakalářskou. Já, jakožto student bakalářského studia, jsem si tudíž vybral rovnou zkoušku magisterskou, abych nemusel absolvovat bakalářskou zkoušku z oborové angličtiny. 

V neposlední řadě musím zmínit paní doktorku Kubrickou. Pokud se vám podaří dostat do kurzu, kde je komornější počet studentů, můžete se těšit na debatování, spoustu diskuzí, ale zároveň budete mít více individuálního přístupu a prostoru pro dotazování. Paní doktorka je velmi vstřícná a ochotná. Obsah hodin mě mimo jiné ještě více nadchl pro budoucí povolání. 

Vojtech Rozehnal 103 3000x4496