Co je Minecraft: education edition?

minecraft5 138 800x438

Co je Minecraft?

Minecraft je počítačová hra v otevřeném světě, který se skládá z jednotlivých krychlových bloků, které si můžete představit jako takové LEGO kostky. Bloky můžete ničit a získávat, nebo je pokládat a je to jen a jen na vás, co ve svém světě uděláte. Minecraft představuje svobodu a volnost a rozvíjí kreativitu. Hra zaujala hráče natolik, že se jedná se o jednu z nejhranějších her vůbec a slyšel o ní skoro každý žák.

A co je Minecraft: education edition?

Univerzálnost světa složeného z bloků představuje spoustu možností, jak jej využít. Proto vznikla verze Minecraftu do škol, Minecraft: education edition, která přináší světy a výukové lekce určené do výuky. Učiteli umožňuje přímo ve hře žáky usměrňovat, kontrolovat a komunikovat s nimi. Studenti si zase mohou ukládat svůj postup.

Jak získat Minecraft: education edition?

minecraft8 138 800x435

Zásadní otázka, zvládne to můj počítač?

Nejedná se o nijak náročnou hru a měl by ji zvládnout každý počítač, jen si připravte doporučených 16 GB místa na harddisku. Stáhnout si můžete verze pro Windows, Chromebook, Mac a iPad, pro využití ve výuce je aktuálně dostupná verze pro Windows a Mac. K ovládání hry je potřeba myš a klávesnice, nebo dotyková obrazovka.

Jak stáhnu Minecraft: education edition?

Ohledně stažení máte několik možností. Můžete si stáhnout demo verzi přístupnou pro všechny zdarma, zaplatit si Minecraft: education edition pro školu nebo využít Minecraft: education edition dostupný pro studenty a vyučující Masarykovy univerzity zdarma.

Jak oživit distanční výuku?

V době online výuky se hodí mít po ruce nějakou aplikaci, která výuku zpestří a žáky aktivizuje. S ostatními studenty učitelství jsme sestavili seznam takřka většiny nejznámějších a nejpoužívanějších online pomůcek. Nezapomínejme však, že méně je více.

tabule online 133 492x232

Tabule online

Testování

  • Kahoot –  zábavná forma testování

https://kahoot.it/
Pomocí Kahootu lze ověřovat znalosti žáků zábavnou formou. V základní verzi nabízí několik typů otázek (true/false, testové otázky) a umožňuje žákům soutěžit mezi sebou. Dramatická hudba na pozadí celé aktivity rozhodně motivuje i méně zaujaté žáky. Jednotlivé soubory otázek lze sdílet s ostatními učiteli.

  • Quizizz - zábavná forma testování

https://quizizz.com/ 
Quiziz představuje opět aplikaci pro tvorbu zábavných testů. Žáci mohou testem procházet samostatně, nebo společně formou soutěže. Narozdíl od Kahootu však jde propojit s Google učebnou. Podrobnější info: https://www.tybrdo.cz/informatika/zabavne-kvizy-s-quizizz-ziskaly-nove-funkce-a-nyni-umi-i-integraci-s-google-classroom

  • Škola s nadhledem – úkoly (nejen) na interaktivní tabuli

https://www.skolasnadhledem.cz/game/1936 
Jedná se o web poskytující úkoly na interaktivní tabuli. Jsou zde různé doplňovačky, obrázky k popisu (např. části buňky), či otázky typu „true/false“. Dokonce zde lze najít pdf s pracovními listy ke konkrétnímu tématu. Tuto platformu můžete využít jak v offline výuce, tak ve výuce distanční.

Na online frontě (část první)

V půlce září jsme s kolegy z J4 (učebna a také prostor, kde vyučujeme naše předměty) zažívali ohromnou nejistotu. Plánování výuky tradičně kontaktních předmětů, které stojí na osobní interakci s našimi studenty, když jsme nevěděli, jakou formou bude výuka probíhat, bylo značně stresující. Věřím, že jako studenti učitelství jste zažívali podobnou míru stresu jen možná na jiných frontách. “Co to znamená pro moje studium? Jak to bude s praxemi? Jaké předměty mi budou uznány? Kolik práce to bude znamenat? A co moje diplomka?” Tohle jsou samozřejmě jen moje domněnky o tom, co se vám honilo hlavou a možná jsem některé důležité části úplně vynechala.

S blížícím se koncem září nám však začínalo být jasné, že se bez online výuky neobejdeme, a tak jsem se naplno vrhli do návrhů našich kurzů. Jakkoli jsme se shodli na tom, že máme důvěru v naše “offline učitelské kompetence”, u těch onlinových jsme si zdaleka nebyli tak jistí. “Co když je to nebude bavit? Co když tato aktivita nebude fungovat online? Jak mám komunikovat s dvaceti studenty na jedné obrazovce?” Pochybností nebylo málo, ale nezbývalo nám nic jiného, než se ponořit do studia toho, jak vypadá kvalitní online výuka. Zároveň bylo potřeba v tomto ohledu nabrat vlastní zkušenosti, i kdyby to mělo být cestou “pokus - omyl.”

Tento článek prosím berte jako seznam tipů, triků a aktivit, které jsme buď sami vymysleli, empiricky vypozorovali či objevili při našem sebevzdělávání v oblasti online výuky. Nečekejte expertní vhledy odborníků na online výuku, ale spíš sdílení nově (i dříve) nabytého know-how vašich (o něco) starších kolegů. Doufám, že vám článek bude užitečný ve vaší vlastní výuce nebo vám pomůže přispět k lepšímu učení v roli studentů (i z té totiž můžete inspirovat vaše vyučující). Byla bych rovněž ráda, kdyby se tento článek dostal i k mým univerzitním kolegům, kteří zrovna hledají inspiraci, jak v online prostředí pracovat. Protože věřím, že dlouhého čtení máte v poslední době nad hlavu a já sama nejsem zrovna fanouškem dlouhých článků, můžete se těšit na sérií kratších blogových článků z naší dílny. No dobrá, možná ne kratších, ale za to informačně nabitých. V prvním dílu bych se chtěla věnovat tomu, jak se dá pracovat se skupinou z hlediska vyvolání diskuze a získání zpětné vazby.

Angličtina pro přírodovědce

Na Přírodovědecké fakultě Masarykovy univerzity mají studenti povinnost úspěšně absolvovat zkoušku z anglického jazyka. Na bakalářském studiu na úrovni B1 a na studiu magisterském B2. K úspěšnému zvládnutí zkoušky a procvičení anglického jazyka slouží na univerzitě přípravné kurzy pořádané zkušenými lektory. 

Student učitelství si vybírá, jakého odborného zaměření si přeje zkoušku z anglického jazyka složit. Novinkou v tomto výběru je pedagogické zaměření kurzu anglického jazyka na úrovni B2. Jedná se o dvousemestrální kurz: 

  • JAT03 Angličtina pro přírodovědce s pedagogickým zaměřením I. 
  • JAT04 Angličtina pro přírodovědce s pedagogickým zaměřením II. 

Tématy, se kterými se v rámci tohoto předmětu seznámíte,  jsou např. kritické myšlení, role učitele, zpětná vazba, vzdělávání pro budoucnost, apod. 

Student učitelské dvoukombinace si tedy může zvolit, zda chce vykonávat magisterskou zkoušku z jednoho odborného předmětu (biologie, geografie, chemie, matematika, fyzika), nebo z pedagogického zaměření. 

Zeptali jsme se studenta učitelství, Vojtěcha Rozehnala, který absolvoval oba tyto kurzy, aby nám sdělil jeho osobní dojem:

Akce pro středoškoláky

Masarykova univerzita pořádá mnoho akcí, které jsou zaměřené na středoškolské studenty. Přehled o akcích Přírodovědecké fakulty, Fakulty informatiky a Ekonomicko-správní fakulty Masarykovy univerzity najdete na webu prostredoskolaky.muni.cz. Jedná se o soutěže, korespondenční semináře, kroužky, workshopy, letní školy, apod. K dispozici je přehledná brožurka ke stažení

Snímek obrazovky 2020 12 01 v 23.40.20